Friday, December 5, 2008

Tinggalkan keluarga dalam keadaan berharta

Ada satu statement (tak sure hadis atau Quran) pasal digalakkan
tinggalkan keluarga dalam keadaan berharta (tak miskin).

Aku berpendapat ayah aku dah laksanakan saranan tu. Mungkin dia terfikir, dgn anak2 ramai dia perlu tinggalkan satu legacy supaya kalau dia dah takde anak2 dan isteri dapat teruskan hidup. Adik aku yang masih sekolah menengah ada 3 orang. Yang dah over 18 tapi masih belajar ada 3 orang jugak. Yang 3 orang ni (lelaki), sorang habis sekolah pondok (now belajar kolej) dan 2 orang habis sekolah tahfiz (baru habis SPM, dan akan sambung belajar lagi).

Dgn kematian ayah aku, our lives macam biasa je, yang sekolah gi sekolah, bisnes pun mcm biasa. Cuma bab2 pengurusan bisnes tu dah berpindah tangan. Beberapa hajat ayah aku i.e. nak naikkan sewa kedai tu kami kena berpakat fikirkan cara. Ada jugak sewa yang kami rasa murah tapi ayah aku tak sebut apa2, so kami bincang dgn mak apa nak buat. Some of the things kami nak kena review lah. Ayah aku tu kan pemurah, tak reti nak charge mahal2. So kami agak apa2 yang kami boleh buat utk tingkatkan pendapatan, kami akan usahakan lah.

Harapan dgn duit extra tu nanti kami akan salurkan ke tempat2 bermanfaat mudah2an ayah aku dapat pahalanya.

No comments: