Thursday, December 4, 2008

Tazkirah Ustaz - Solat Yang Ditinggalkan

Ustaz kata solat sunat tak de guna selagi solat wajib yang ditinggalkan tak diganti. Ustaz aku yang kat sekolah Al-Ihsan cakap dosa meninggalkan solat berjalan sampai la kita ganti solat tu. Aku ada baca dan dengar orang kata solat tak payah ganti because there's no such thing as ganti solat. Aku ada baca bahawa tu adalah dalih orang yang nak meringankan solat. Kalau tertinggal solat kerana lupa atau tertidur pun kita disuruh ganti, inikan pula saja2 tinggal.

Aku dengar pulak ada sorang ustaz kata pasal kelebihan malam lailatulqadar. Oleh kerana amalan pada malam tu adalah seperti seribu malam (1000 kali la kut), andai kita sebelum ni ada tinggal solat, mudah2an ibadat malam tu dapat jugak cover kalu kita mati sblm dapat ganti solat yang ditinggalkan.

Wallaahua'lam. Aku tak tau kalau kata2 ustaz tu berdasarkan Quran atau hadis2, tapi rahmat Allah itu maha luas.

No comments: