Tuesday, December 9, 2008

Hayya Bil 'Arabiyyah - Mari Belajar Bahasa Arab

Aku gembira belajar bahasa arab - bahasa Al-quran. Walaupun dah lama tinggal dan dulu pun bukan terel sgt, aku seronok kalu baca Quran dan tahu some of the makna bacaan.

Ayah aku belajar bahasa arab jugak time aku sekolah dulu. Kadang-kadang dia berlawan cakap arab dgn aku dan kdg2 dia lagi advance dan aku terpinga2 lah. Time kemas2 bilik dia baru2 ni, aku jumpa some of his arabic notes. Terharu rasa ingatkan kecintaan dia pada bahasa Al-quran.

Aku pun kena refresh balik skill bahasa arab. Insya Allah, kalu aku ada masa, aku akan citerkan some of the things yang aku belajar dulu.

Bahasa Arab memang indah tapi aku rasa rumit jugak nak boleh jadi terel. Harapan aku one day pegi Mekah, boleh cakap bahasa Arab dgn fasih.

Ada ruangan bahasa arab dlm Radio IKIM aku biasa dengar petang2 dlm kete time balik dari keje.

No comments: