Wednesday, December 3, 2008

Tazkirah Ustaz - Mengaji di Kubur

Aku ingat lagi ayah aku kadang2 suruh adik2 aku mengaji kat kubur tok nenek kami bila kami balik kampung. Rumah tok kami di Losong tu depan kubur je (kat masjid).

Aku ada lah terbaca somewhere pasal mengaji di kubur yang jadi amalan bidaah dan tak wujud zaman nabi dulu. Wallaahua'lam. So aku tanya la ustaz - kami adik2 beradik pompuan dok suruh adik2 laki yg belajarpondok pi ngaji kat kubur ayah.

Ustaz kata, toksah la ngaji kat kubur sebab byk orang tak ikut adab di kubur. Kencing merata etc. Katanya lagi itu salah satu contoh buat duit atas nama agama dgn memberi upah orang mengaji di kubur. Yang penting, katanya ialah keikhlasan sedekah tak kira di mana kita berada.

Esok harinya, aku tgk adik aku (8th) mengaji dari lepas semayang subuh hingga pukul 8 lebih jugak kot. Alhamdulillah. Hari sebelum tu nak pergi ke kubur satu hal sbb kubur jauh jugak, kena naik kete.

One good thing, adik beradik aku lebih kerap mengaji semenjak kematian ayah kami. Alhamdulillaah, aku harap berterusan.

No comments: