Thursday, December 4, 2008

Miskin Atau Kaya

Aku teringat ada baca sesuatu pasal semua orang adalah miskin hingga dia merasa cukup akan apa yg dia ada.

Kaya jiwa - aku rasa org yang jiwa cukup murni, rasa cukup semua, rasa redha, takde nafsu besar, takda perasaan negatif.

Kira Mat Saleh pun apply benda ni jugak, dlm The Secret ada cakap, kita mesti rasa bersyukur (rasa cukup apa yg ada), then only more things will come to us. Gratitude is important. Kalau aku sendiri pun kalau orang tak bersyukur dgn yg aku bagi, aku pun malas nak bagi. Tapi kalu kita bagi sikit, org terlalu berterima kasih, rasa mcm nak bagi semua yg kita ada kan?

Sekarang aku rasa aku tak impikan hidup mewah. Aku nak jadi kaya tapi duit yg banyak tu aku harap aku akan belanjakan utk tujuan baik, bukan memewahkan diri sendiri. Dan kalau kekayaan bawak keburukan pada aku, biarlah takde pun. Aku redha dan seharusnya faham.

So, adakah aku rasa kaya atau miskin skrg? Miskin... sebab terlalu banyak kehendak.

p/s Ayah aku selalu marah kat aku sbb nak cepat kaya.

No comments: