Wednesday, December 3, 2008

Tazkirah Ustaz - Rokok

Kedai aku (read kedai mak ayah aku di Kuantan) memang ada jual rokok. Masa rokok difatwakan haram, aku ada cakap kat ayah. Dia ckp kalu mcm tu kena berenti jual lah tapi sehingga dia pergi, kedai aku masih ada jual rokok. My reasoning (orang jahil mcm aku) is simple, kalau arak haram diminum, beli haram, jual haram, bawak pun haram. So aku agak hukum rokok pun sama.

Aku pun tanya ustaz pasal rokok. Sblm tu aku tanya dulu kakak aku "Ustaz ni merokok tak, sbb aku nak tanya hukum jual rokok ni."

Dia ckp toksah la hisap rokok dan jgn le jual rokok dgn niat konon nak tarik pelanggan. Dari pemerhatian aku, byk je kedai laku (laris) walaupun tak jual rokok. Dia pun citer la pasal dia tanya sorang yang keje kat syarikat rokok pasal proses buat rokok (mungkin syarikat rokok tu saja or sume kilang rokok guna kaedah sama, tak tahu la pulak). Orang tu kata, tembakau direndam dalam wine, dlm sejenis air (tak tau air apa) dan air kencing sejenis bintang. Bayangkan... di samping beberapa ribu jenis bahan beracun @ toksin. Aku kira rokok ni memang benda haram la kalu dah melibatkan najis. Nak selamat hisap rokok daun je la. Sedap jugak. Datuk aku pernah bagi aku try zaman aku kecik2 dulu, tapi of course tanpa tembakau.

Aku ingat pernah baca bahawa Tuan Guru Nik Aziz pun tegur orang2 (espeseli orang PAS) yang merokok. Ustaz kata lagi malangnya fatwa pengharaman merokok di Malaysia terlalu lambat hingga kan banyak ustaz2 pun merokok.

So aku sepakat dgn kakak aku (ewah..macam kami pulak manejer besar kedai tu) toksah jual rokok lagi.

No comments: