Saturday, February 28, 2009

Child Learning & Development

Mula2 aku heran apasal anak aku suka sgt tgk channel 613 ni walapun siaran ulang berkali2, balik2 benda sama. Tapi bagus la orang yg buat siri utk kanak2 ni, tak memboringkan mereka pun. Very informative pulak tu.

Anak aku memang jenis yg minat belajar. Suka baca buku (konon2 baca la). Gi kedai buku mesti dia ambik buku2 suruh kami beli.

Ch 613 pun untuk learning la, siap citer Worldworld ada mention about US Education body jugak. Anak aku kalau aku tulis sms, dia akan tgk fon dan kono2 baca la, sebut la huruf2 A, B, C, S, O..ok la tu. Dia paham la tgk apa aku buat dan tahu benda tu adalah menulis. Aku ada jugak bukak Ch 611 tapi dia tak minat. OK la, ch tu pun tak informative sgt.

Baru2 ni dia pandai sebut "wait a minute", "high in the sky", "Ami love ice cream". Kadang2 terkejut jugak, tapi budak2 kan cepat tangkap.

Aku ada baca satu artikel pasal babysit budak2 dgn citer kat TV, memang tak berapa elok, tapi kalu dia tak tgk TV aku pun tak ajar dia sgt. Mesti dia main benda2 yg bukan2 aje dan rosakkan mainan dia.

Aku selalu cakap 2 bahasa dgn dia. Sekali in BM sekali lg in English. So kadang2 dia sebut word in BM kdg2 in English.

Laki aku selalu marah aku pasal lupa puji dan say thank you bila dia tolong aku. Kira manners pun laki aku beratkan. Aku pun dah ajar dia sharing. Kalau berebut2 mainan dgn kwn2 dia, aku akan ckp baik2 suruh bagi kawan dia dulu. Nanti Ami main la. Ami good boy kan. Alhamdulillah, dia cepat faham dan boleh tolak ansur.

One interesting thing about dia, masa baru2 lahir, memang mcm budak cerdik. Even nurses kat hospital pun kata "cerdik budak ni, takmau tido mcm baby lain, sibuk perhati keliling". Well, takmau la perasan sgt walaupun bangga. Perjalanan masih jauh, tak tau jadi orang ke tak nanti. Mampu usaha dan doa je la.

Di samping tu petua2 dari mak mertua aku pun aku buat setakat termampu. Mudah2an membantu

No comments: