Tuesday, February 17, 2009

Istighfar

Syaddad bin Aus meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda saiyidul istighfar ialah ucapan seseorang:

“Ya Allah, Engkau tuhanku, tiada tuhan selain Engkau yang telah menciptakan aku. Aku adalah hambaMu dan aku berada di atas sumpahku and janjiku padaMu semampuku. Aku berlindung kepadaMu dari keburukan yang aku lakukan. Aku mengakui atas nikmat yang Engkau berikan kepadaku dan aku mengakui dosa (yang aku lakukan). Maka maafkanlah aku. Sesungguhnya tidak ada yang boleh mengampuni dosa2 selain Engkau.” Sesiapa yang membacanya (saiyidul istighfar) pada permulaan siang hari dengan penuh keyakinan dan dia meninggal pada siang itu sebelum masuk waktu petang , maka dia termasuk ahli syurga. Orang yang membacanya pada permulaan malam hari dengan penuh keyakinan dan dia meninggal pada malam itu sebelum masuk waktu Subuh maka dia akan masuk syurga (HR Bukhari).

Keadaan dan waktu disunatkan membaca istighfar:
1) Selesai menunaikan ibadah
2) Pada waktu petang
3) Sebagai penutup majlis
4) Untuk orang mati – setelah dikuburkan

No comments: