Saturday, June 19, 2010

MUSYRIKUN KAGUM DENGAN AL-QURAN

MUSYRIKUN KAGUM DENGAN AL-QURAN

Pada suatu hari, musuh menderu datang kepada Rasulullah SAW. untuk mengejek baginda .Seperti biasa mereka berkata, "Hai Muhammad, bacakan Al-Qur'an kepadaku." Kemudian Rasulullah SAW. membaca firman Allah Ta‘ala,

"Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji kemungkaran dan permusuhan." (An-Nahl: 90).

Rasulullah saw. belum selesai membacakan ayat di atas, tiba-tiba musuh kelam kabut meminta pengulangan pembacaan ayat tersebut kerana kagum kepada keagungan bahasanya, kesucian maknanya, kerana ingin mengambil keterangannya, dan kerana tertarik pada kekuatan pengaruhnya. Tidak lama berselang, musuh berebut-rebut mengangkat suaranya memberi pengakuan, bersaksi atas kesucian Firman Allah Ta‘ala, dan keagungannya. Ia berkata dengan satu perkataan, "Demi Allah, sungguh Al-Qur'an ini betul-betul manis, di dalamnya terdapat keindahan, bawahnya berdaun rimbun, dan atasnya berbuah. Al-Qur'an ini bukannya ucapan manusia." (HR Ibnu Jarir Ath-Thabari dan Al-Baihaqi dengan sanad yang baik. Musuh yang dimaksud ialah Al-Walid bin Al-Mughirah).

No comments: