Thursday, March 19, 2009

Salah dan Maaf

Aku pernah kata aku akan maafkan seseorang hanya bila orang tu betul2 insaf atas kesalahan yg dilakukan dan takkan buat lagi.

Tapi byk aku nampak/ dengar orang mintak maaf cara2 lawak dan tanpa niat yang betul. Ada pulak lawak2 bodo, "nanti tahun depan raya mintak maaf" bila dia mengata seseorang.

Lepas tu lepas mintak maaf buat lagi. Kira memang akan buat, tapi setahun sekali mintak maaf. Tu yg jadi kes sesorang mati kita kat "tak sempat nak minta maaf" sebab rasa memang ada salah la tu.

Ehem aku pun bukan baik sangat la, tapi kan selalu rasa ada orang yg buat tak baik ngan aku, tak banyak pun sikit2 mesti ada kata2 kurang sedap didengar kan, sbb aku sedar le diri ni byk kekurangan tapi kan kalu some people boleh try menahan diri most of the time dari mengata/buat jahat, orang lain pun sure mcm tu jugak kan?kan?

Tang maaf kan, di akhirat nanti, kesalahan dibayar dgn dosa dan pahala. Fuyyooo.. dahsyat betul... Boleh tak aku kata kat org yg banyak salah kat aku secara sengaja tak putus2 "tak mau la maaf skrg, sbb maybe saya perlu dosa awak kat saya tu utk kiraan kat akhirat nanti".

Sori ye, aku ni memang kasar tak bertempat kadang2 tapi tang2 peringatan akhirat ni memang patut... Ni peringatan untuk aku jugak supaya jgn buat jahat kat orang. Jgn ngumpat, fitnah, melaga2, buli2, ambik kesempatan, pergunakan orang, menjatuhkan orang, menghina orang, menyumpah orang (dan benda2...oppss...).

No comments: