Tuesday, January 6, 2009

Taubat (Mendekati dan Didekati Allah)

Dari Buku Taubat dan Doa Para Rasul (lebih kurang le).

Dari Abu Musa r.a. Rasullullah bersabda “Sesungguhnya Allah membuka “tanganNya” pada malam hari untuk memberi keampunan kepada orang yang melakukan dosa di siang hari dan membuka "tanganNya" di siang hari untuk memberi kempunan kepada orang yang melakukan dosa pada malam hari (terus berlangsung demikian) hingga (datang masanya) matahari terbit dari barat (kiamat - pintu taubat tertutup)." (HR An-Nasaai)

Dari Abu Hurairah r.a. Rasullullah bersabda “Jika kalian melakukan dosa sehingga dosa kalian sampai ke matahari kemudian kalian bertaubat, nescaya Allah akan ampuni kalian" (HR Ibnu Majah)

Dari Jabir r.a. “Di antara kebahagiaan manusia ialah panjang usianya dan Allah memberi rezeki taubat kepadanya." (HR Al-Hakim)

Dari Anas r.a. “Seluruh anak Adam cenderung melakukan kesalahan dan paling baik orang yg melakukan kesalahan adalah mereka yg bertaubat.” HR At-Tramizi, Ibnu Majah)

Dari Abdullah bin Ma’qal: Aku masuk bersama ayahku kepada Abdullah bin Mas’ud r.a. dan ayahku berkata kepadanya: "Aku mendengar Nabi bersabda: Penyesalan adalah taubat” (Al-hakim). Maksudnya perkara paling utama dalam taubat ialah penyesalan. Tekad meninggalkan dosa adalah penting untuk mencapai taubat yang sempurna.

Dari Abu Hurairah r.a. Rasulullah bersabda “Allah berfirman: Aku sesuai dengan sangkaan hambaKu, dan Aku akan bersamanya ketika ia berzikir kepadaKu dan Allah lebih senang dengan taubat seorang manusia daripada seorang yang menemui kembali bekalannya di padang tandus. Barangsiapa yg mendekatiku satu hasta Aku akan mendekatinya dengan satu lengan, dan barangsiapa mendekatiKu dengan satu lengan nescaya Aku dekatinya dengan dua lengan, dan jika ia menghadapku dengan berjalan maka Aku akan menemuinya dgn berlari. (HRBukhari & Muslim). Subhanallah! … lebih hebat dari lagu2 cinta yang ada.

No comments: