Friday, April 15, 2011

Mencintai (dan memaafkan) Saudara Seislam dan Kaitannya Dengan Iman

Rasulullah ada bersabda bermaksud "TIdak beriman seseorang hingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri"

Selalu saya terfikir, tentang hal maaf memaafi/memaafkan ini.
Dan juga tentang iman berkaitan dengan mengasihi saudara seislam.
Pada pendapat saya kalau kita nak menjadi orang beriman, kita kena kasihi saudara seislam dan sedia memaafkan kerana kalau kita tak maaf orang tu berdosa dan mungkin terima balasan tak baik di akhirat.
Jadi kalau kita beriman mesti kita maafkan dia sbb kita sayang dia.

Satu hal lagi, mungkin kita tak sedar dlm doa kita (doa yg diajar nabi) kita minta ampun untuk diri kita, ibu bapa kita dan semua muslimin yg hidup atau mati.

Jika kita boleh minta ampun dari Allah untuk ampunkan seluruh muslimin (termasuk saudara muslim yg bersalah pada kita), mesti lebih mudah untuk kita ampunkan orang yg bersalah pada kita.

Cakap memang senang ye? Memang... mungkin kita fkir pula jenis kesalahan yg dilakukan. Kalau saya lah kan, salah org mengumpat saya, saya maafkana saja, sbb saya bukan perfect pun. Tapi kalau kesalahan memfitnah yg bawa akibat sangat buruk? Hmmm..taktau nak ckp lagi sbb belum pernah difitnah teruk2.

Saya pernah dianiaya sehingga tertutup peluang kenaikan pangkat. Bila dpt tahu memang geram. Oleh kerana doa org terniaya itu makbul saya berdoa mudahan2an org yg aniaya saya tu tu masuk Islam. Taknak doakan yg buruk2 menimpanyanya sbb kesian.

Hanya mampu berdoa pada Allah supa diberikan hati yang bersih yang mampu memaafkan orang tak kira sebesar mana salahnya. Itu tanda kita sayang saudara seislam kita dan harap2 kita dalam kategori orang beriman sebagaimana disebut Nabi s.a.w.

No comments: