AGAR BEROLEH REZKI YG BERTERUSAN & KESIHATAN YG BERPANJANGAN
dari kitab 101 Doa drp Hadis Sahih Terbitan Telaga Biru
by Ustaz Zahazan Mohamed on Tuesday, 05 October 2010 at 10:48
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ الْعَافِيَةَ فِي الدِّينِ وَ الدُّنْيَا والآخِرَةِ
Ya Allah , aku memohon kepadaMu keafiatan ( sejahtera ) dunia dan akhirat .HR al-Tirmizi no 3594
Petua Beramal
Walaupun kita boleh meminta kepada Allah apa sahaja yang kita kehendaki dari urusan dunia dan akhirat , Nabi saw mengajar kita untuk memohon kesejahteraan dunia dan akhirat . Sesetengah manusia bahagia di dunia , sengsara di akhirat . Sebahagian yang lain pula bahagia di akhirat tetapi susah di dunia . Namun yang paling baik adalah bahagia di dunia dan akhirat .
Dalam sebuah hadith sahih riwayat al-Tirmiziyang lain , Nabi saw bersabda , maksudnya : Mohonlah kepadaAllah keampunan dan afiat kerana sesungguhnya seseorang itu tidak diberi setelah keimanan yang lebih baik daripada afiat .
Saturday, October 9, 2010
REBUTLAH NIKMAT YG KEKAL BUKANNYA YG SEMENTARA
REBUTLAH NIKMAT YG KEKAL BUKANNYA YG SEMENTARA
by Ustaz Zahazan Mohamed on Wednesday, 06 October 2010 at 13:53
Imam Tajuddin Ibn al-Subki (w. 771H) bercerita dalam bukunya Tabaqat al-Syafi‘iyyah al-Kubra (beliau menukilnya daripada Tarikh Nisabur karya Imam al-Hakim) tentang seorang perempuan yang suaminya yang baru sahaja mati syahid. Ia lalu bermimpi berjumpa dengannya di dalam syurga. Suaminya memberi perempuan ini sedikit daripada makanan syurga yang sedang disantapnya. Wanita itu berkata, “Bentuknya seperti roti, namun warnanya lebih putih daripada salji dan susu. Rasanya lebih manis daripada madu dan gula. Lebih lembut daripada mentega dan samin.”
Setelah terjaga dari tidurnya, wanita ini berasa sangat kenyang. Dan sejak hari itu, ia tidak pernah berasa lapar dan haus lagi. Beliau juga tidak pernah mengeluarkan najis hingga akhir hayatnya.
by Ustaz Zahazan Mohamed on Wednesday, 06 October 2010 at 13:53
Imam Tajuddin Ibn al-Subki (w. 771H) bercerita dalam bukunya Tabaqat al-Syafi‘iyyah al-Kubra (beliau menukilnya daripada Tarikh Nisabur karya Imam al-Hakim) tentang seorang perempuan yang suaminya yang baru sahaja mati syahid. Ia lalu bermimpi berjumpa dengannya di dalam syurga. Suaminya memberi perempuan ini sedikit daripada makanan syurga yang sedang disantapnya. Wanita itu berkata, “Bentuknya seperti roti, namun warnanya lebih putih daripada salji dan susu. Rasanya lebih manis daripada madu dan gula. Lebih lembut daripada mentega dan samin.”
Setelah terjaga dari tidurnya, wanita ini berasa sangat kenyang. Dan sejak hari itu, ia tidak pernah berasa lapar dan haus lagi. Beliau juga tidak pernah mengeluarkan najis hingga akhir hayatnya.
YA ALLAH AKU BERIMAN AKAN KEBENARAN SYURGAMU TAPI MENGAPA DIRI INI KERAP TERLUPA ?
YA ALLAH AKU BERIMAN AKAN KEBENARAN SYURGAMU TAPI MENGAPA DIRI INI KERAP TERLUPA ?
by Ustaz Zahazan Mohamed on Friday, 08 October 2010 at 08:13
Syurga menjadi negeri yang indah untuk didiami kerana seluruh penghuninya memiliki hati yang jernih dan saling mencintai. Tidak ada lagi iri hati, hasad dengki dan terkilan apabila melihat saudara atau jirannya mendapatkan nikmat. Tidak ada lagi kata-kata dosa atau ucapan tak berguna. Yang terdengar hanyalah ucapan salam yang disebutkan berulang-ulang, juga tasbih dan pujian kepada Allah sebanyak hembusan nafas.
Negeri penuh kedamaian ini terbuka hanya untuk orang yang berhati damai (qalb salim), iaitu hati yang dipenuhi keimanan kepada Khalik dan cinta kepada makhluk. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Kamu tidak akan masuk syurga sebelum beriman. Dan iman kamu tidak akan sempurna sebelum saling mencintai. Dan mahukah kamu aku beritahukan suatu amalan yang jika dilakukan kamu akan saling mencintai? Sebarkanlah salam di antara kamu.”
Jadi, hadis ini memberitahukan bahawa menyebarkan salam akan membawa ke Dar al-Salam. Namun anjuran ini tentulah bukan sekadar ucapan tanpa makna, akan tetapi diiringi tekad untuk menyebarkan kedamaian dan keselamatan kepada seluruh manusia. Sebab salam pada hakikatnya ialah doa yang kita sampaikan kepada seseorang agar diri dan agamanya diselamatkan daripada segala kerosakan, aib dan penyakit. Perkara ini sangat jelas jika kita amati satu persatu kata-kata yang terdapat dalam ucapan salam.
Imam al-Nawawi menambah, “Salam juga mengisyaratkan hilangnya permusuhan, hasad dengki, niat buruk apalagi gangguan yang hendak kita timpakan kepada orang tersebut.” Menuyebarkan salam dengan begitu, sama dengan menyebarkan kedamaian ke seluruh dunia dan membuka pintu persaudaraan kepada semua manusia.
Setiap Muslim yang memiliki kondisi hati yang damai seperti ini ditetapkan sebagai ahli syurga meskipun ia masih berjalan di muka bumi. Imam Ahmad meriwayatkan dalam Musnadnya daripada Anas bin Malik r.a., bahawa suatu hari Rasulullah s.a.w. bersabda kepada para sahabatnya, maksudnya: “Akan datang kepada kalian seorang lelaki dari ahli syurga.” Tidak lama kemudian masuk seorang lelaki daripada kalangan Ansar. Setelah ditanya oleh Abdullah bin ‘Amr tentang amalannya, lelaki Ansar itu menjawab: “Dalam hatiku tidak pernah ada kebencian dan hasad dengki kepada seorang pun daripada kaum Muslimin.”
Al-Hafiz Ibn Rajab al-Hanbali dalam kitab Lata’if al-Ma‘arif menukil ucapan ulama salaf yang berkata, “Amalan yang paling utama adalah menjaga hati, bersifat dermawan dan tulus kepada semua Muslimin. Dengan sifat-sifat inilah seseorang boleh tiba ke syurga, bukan dengan memperbanyakkan puasa atau solat (sunat).”
Prinsip yang disebutkan Ibn Rajab ini sangat penting untuk kita sebarkan kepada seluruh lapisan masyarakat kita pada hari ini. Terutama pada masa kini, setiap orang berasa dirinya memonopoli kebenaran dan membantah pendapat orang lain seolah-olah sedang berjihad menentang orang kafir. Sikap seperti ini bukan mendekatkan diri kita kepada syurga, malah menjauhkannya. Hanya hati-hati yang penuh kedamaian dan suka menebarkan kedamaian yang dapat membawa diri kita ke syurga Dar al-Salam yang kekal abadi.
by Ustaz Zahazan Mohamed on Friday, 08 October 2010 at 08:13
Syurga menjadi negeri yang indah untuk didiami kerana seluruh penghuninya memiliki hati yang jernih dan saling mencintai. Tidak ada lagi iri hati, hasad dengki dan terkilan apabila melihat saudara atau jirannya mendapatkan nikmat. Tidak ada lagi kata-kata dosa atau ucapan tak berguna. Yang terdengar hanyalah ucapan salam yang disebutkan berulang-ulang, juga tasbih dan pujian kepada Allah sebanyak hembusan nafas.
Negeri penuh kedamaian ini terbuka hanya untuk orang yang berhati damai (qalb salim), iaitu hati yang dipenuhi keimanan kepada Khalik dan cinta kepada makhluk. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Kamu tidak akan masuk syurga sebelum beriman. Dan iman kamu tidak akan sempurna sebelum saling mencintai. Dan mahukah kamu aku beritahukan suatu amalan yang jika dilakukan kamu akan saling mencintai? Sebarkanlah salam di antara kamu.”
Jadi, hadis ini memberitahukan bahawa menyebarkan salam akan membawa ke Dar al-Salam. Namun anjuran ini tentulah bukan sekadar ucapan tanpa makna, akan tetapi diiringi tekad untuk menyebarkan kedamaian dan keselamatan kepada seluruh manusia. Sebab salam pada hakikatnya ialah doa yang kita sampaikan kepada seseorang agar diri dan agamanya diselamatkan daripada segala kerosakan, aib dan penyakit. Perkara ini sangat jelas jika kita amati satu persatu kata-kata yang terdapat dalam ucapan salam.
Imam al-Nawawi menambah, “Salam juga mengisyaratkan hilangnya permusuhan, hasad dengki, niat buruk apalagi gangguan yang hendak kita timpakan kepada orang tersebut.” Menuyebarkan salam dengan begitu, sama dengan menyebarkan kedamaian ke seluruh dunia dan membuka pintu persaudaraan kepada semua manusia.
Setiap Muslim yang memiliki kondisi hati yang damai seperti ini ditetapkan sebagai ahli syurga meskipun ia masih berjalan di muka bumi. Imam Ahmad meriwayatkan dalam Musnadnya daripada Anas bin Malik r.a., bahawa suatu hari Rasulullah s.a.w. bersabda kepada para sahabatnya, maksudnya: “Akan datang kepada kalian seorang lelaki dari ahli syurga.” Tidak lama kemudian masuk seorang lelaki daripada kalangan Ansar. Setelah ditanya oleh Abdullah bin ‘Amr tentang amalannya, lelaki Ansar itu menjawab: “Dalam hatiku tidak pernah ada kebencian dan hasad dengki kepada seorang pun daripada kaum Muslimin.”
Al-Hafiz Ibn Rajab al-Hanbali dalam kitab Lata’if al-Ma‘arif menukil ucapan ulama salaf yang berkata, “Amalan yang paling utama adalah menjaga hati, bersifat dermawan dan tulus kepada semua Muslimin. Dengan sifat-sifat inilah seseorang boleh tiba ke syurga, bukan dengan memperbanyakkan puasa atau solat (sunat).”
Prinsip yang disebutkan Ibn Rajab ini sangat penting untuk kita sebarkan kepada seluruh lapisan masyarakat kita pada hari ini. Terutama pada masa kini, setiap orang berasa dirinya memonopoli kebenaran dan membantah pendapat orang lain seolah-olah sedang berjihad menentang orang kafir. Sikap seperti ini bukan mendekatkan diri kita kepada syurga, malah menjauhkannya. Hanya hati-hati yang penuh kedamaian dan suka menebarkan kedamaian yang dapat membawa diri kita ke syurga Dar al-Salam yang kekal abadi.
Doa berlindung dari kehilangan ni’mat
Doa berlindung dari kehilangan ni’mat DRP Buku 101 Doa drp Hadis2 Sahih Terbitan Telagabiru Sdn Bhd
by Ustaz Zahazan Mohamed on Friday, 08 October 2010 at 08:17
اللَّهُمَّ إِنِّي أعُوذُبِكَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ ، وَ تَحَوُّلِ عاَفِيَتِكَ ، وَ فُجَاءَةِ نِقْمَتِكَ ، وَجَمِيعِ سَخَطِكَ
Ya Allah , aku berlindung kepadaMu dari hilangnya nikmat Mu , hilangnya afiat yang Engkau berikan , kemurkaanMu yang datang secara tiba-tiba dan keseluruhan kemurkaanMu [1]
Petua Beramal
Nikmat anugerah Allah hendaklah disyukuri . Hakikatnya nikmat tersebut tidak ternilai dengan wang ringgit . Aqal , mata , pendengaran , kekuatan mengingat dan kesihatan merupakan kurniaan Allah yang penting . Tanpanya hidup ini menjadi susah .
Antara usaha yang dilakukan untuk memelihara keupayaan pemberiaan Allah itu ialah kita menggunakannya pada hal-hal ketaatan . Banyakkanlah berdoa dengan doa yang terbukti menjadi amalan Nabi saw ini , mudah-mudahan ia dapat kekal tanpa hilang dari kita .
[1] HR Muslim no 2379
by Ustaz Zahazan Mohamed on Friday, 08 October 2010 at 08:17
اللَّهُمَّ إِنِّي أعُوذُبِكَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ ، وَ تَحَوُّلِ عاَفِيَتِكَ ، وَ فُجَاءَةِ نِقْمَتِكَ ، وَجَمِيعِ سَخَطِكَ
Ya Allah , aku berlindung kepadaMu dari hilangnya nikmat Mu , hilangnya afiat yang Engkau berikan , kemurkaanMu yang datang secara tiba-tiba dan keseluruhan kemurkaanMu [1]
Petua Beramal
Nikmat anugerah Allah hendaklah disyukuri . Hakikatnya nikmat tersebut tidak ternilai dengan wang ringgit . Aqal , mata , pendengaran , kekuatan mengingat dan kesihatan merupakan kurniaan Allah yang penting . Tanpanya hidup ini menjadi susah .
Antara usaha yang dilakukan untuk memelihara keupayaan pemberiaan Allah itu ialah kita menggunakannya pada hal-hal ketaatan . Banyakkanlah berdoa dengan doa yang terbukti menjadi amalan Nabi saw ini , mudah-mudahan ia dapat kekal tanpa hilang dari kita .
[1] HR Muslim no 2379
Friday, October 8, 2010
Panjang Umur
Petikan dari Solusi:
Hidup mati telah tersurat tetapi mati termasuk perkara yg yg Allah boleh hapuskan jika dikehendakinya (dlm luh mahfuz)
Ditambah Kuantiti Umur: Panjang Usia
1. Akhlak mulia
Rasulullah bersabda maksudnya silaturrahim boleh menambah umur
2. Berbuat baik terhadap jiran tetangga
3. Solat di MAkkah dan Madinah
Ditambah Kualiti Usia: Pahala BErganda
1. Solat di MAkkah dan Madinah
2. Solat berjamaah di masjid
3.Solat sunat di rumah
4. Mengamalkan adab2 dlm Islam
5. Bersedekah
6. Tolong orang lain
Manfaat setelah tamat usia: Pahala Berterusan
1. Berjihad
2. Sedekah jariah
3. Anak yg soleh
4. Mengajar ilmu dan membukukannya
Hidup mati telah tersurat tetapi mati termasuk perkara yg yg Allah boleh hapuskan jika dikehendakinya (dlm luh mahfuz)
Ditambah Kuantiti Umur: Panjang Usia
1. Akhlak mulia
Rasulullah bersabda maksudnya silaturrahim boleh menambah umur
2. Berbuat baik terhadap jiran tetangga
3. Solat di MAkkah dan Madinah
Ditambah Kualiti Usia: Pahala BErganda
1. Solat di MAkkah dan Madinah
2. Solat berjamaah di masjid
3.Solat sunat di rumah
4. Mengamalkan adab2 dlm Islam
5. Bersedekah
6. Tolong orang lain
Manfaat setelah tamat usia: Pahala Berterusan
1. Berjihad
2. Sedekah jariah
3. Anak yg soleh
4. Mengajar ilmu dan membukukannya
Perniagaan yg menyelamatkan dari azab
Firman Allah:
Wahai orang yang beriman! Sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu daripada azab yang pedih? Yakni kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya serta berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa kamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya (As-shaff 61:10-11)
Wahai orang yang beriman! Sukakah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu daripada azab yang pedih? Yakni kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya serta berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa kamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya (As-shaff 61:10-11)
Friday, October 1, 2010
IBN ATHIYYAH
IBN ATHIYYAH YG SERING SAYA SEBUT DI RANCANGAN TAFSIR DI IKIM
by Ustaz Zahazan Mohamed on Wednesday, 01 September 2010 at 09:10
Ibn Athiyyah nama sebenarnya Abu Muhammad Ab Haq bin Ghalib bin ‘Athiyyah al-Andalusiy.Lahir pd 481 H- 541 H.Berasal dr keluarga Arab iaitu datuknya Athiyyah bin Khalid bin Khifaf al-Muharibiy yg terlibat dlm pembukaan Andalus ( Spain ).Bapanya adalah al-Hafiz Abu Bakar Ghalib bin Ab Rahman bin Ghalib al-Andalusiy al-Gharnatiy al-Maliky antara ulama Andalus terkemuka pd zamannya.Beliau disifatkan oleh Ibn Basykuwal dlm al-Silat dan al-Zahabiy dlm Siyar A’lam al-Nubala` merupakan seorg yg mempunyai daya ingatan yg cukup luarbiasa, mengetahui hadith, ilalnya dan asmak al-rijalnya.Beliau telah mengulang pembacaan al-Jamik al-sahih lilBukhari sebanyak 700 kali.
Ibn ‘Athiyyah lahir sejurus lepas kemenangan tentera al-Murabitin pimpinan Yusuf bin Tasyifin ke atas kristian, dan sekaligus ke ats pimpinan glgn Tawaif yg memerintah mengikut kepentingan masing2 yg sebenarnya mempelawa kristian membantu mereka utk memerangi muslim yg lain.Beliau telah berguru dgn kebanykan ulama Andalus terutamanya ayahnya sendiri, al-Hafiz al-Naqid Abu Ali al-Ghassaniy, al-Hafiz Abu Ali al-Sadafiyy, al-Imam al-Muqri’ Ibnul Bazisy dan al-Faqih Abu Muhammad Ab Rahman bin Muhammad bin Attab al-Qurtubiy.
Beliau telah menulis al-Quran selepas memikirkan beberapa ketika ttg kemampuannya dlm ilmu lantas beliau mendapati kemahiran berbahasanya mendesak beliau agar menulis tafsirnya ini.Bapanya al-Hafiz Abu Ghalib bin Ab Rahman turut menjadi pendorong utama beliau dlm penulisan di mana ayahnya yg tercinta ini sering menggerakkannya sehingga sampai 2 kali pd waktu malam agar menyempurnakn tulisan tafsirnya.Akhirnya kitab tafsir tersebut telah diterbitkan penuh dengan fakta daripada ayat-ayat yang mempunyai kesalingan yang rapat dengan ayat itu di samping hadis2 yang menyokongnya.Beliau kemudiannya akan memberikan pandangannya terhadap sesuatu masalah itu yang menampakkan kemampuan ilmunya yang begitu tinggi.Kitab tafsir beliau itu dinamakan sebagai al-Muharrar al-Wajiez ( Karangan yang ringkas.
Al-Zahabiy menjelaskan dlm Siyar A’lam al-Nubala` bahawa Ibn Athiyyah telah dibenarkan berfatwa seawal usianya 13 th tetapi krn sifatnya yg wara’ menybabkn beliau masih lagi mengelilingi negara Andalus utk berguru dan bermuzakarah dgn tuan2 guru yg masih ada pd zamannya.Pd usianya 20 th beliau telah mula menduduki tempat yg mulia di klgn ahli Andalus.
Pada th 529 beiau telah dipilih menjadi Qadhi di bandar al-Muryat iaitu pd akhir zmn al-Murabitin.Kata Ibn Furhun dlm al-Dibaj al-Muzhib beliau terkemuka sebagai seorg hakim yg adil, matang dlm keputusannya dan berhati2.Beliau memgang amanah jawatan ini selama melebihi 10 th.Beliau meninggal dunia pd usia 60 th pd pertengahan Ramadhan 541 H.
Kebnyakan ulama dari Andalus yg dtg selepasnya telah dipengarui oleh gaya penulisannya.Ini termasuk al-Qurtubiy, Ibn Juzay , Abi Hayyan dan al-Tha’alibiy. Semuga Allah merahmati Ibn Athiyyah dengan sumbangannya menerusi karya-karya beliau yg sering menjadi rujukan golongan terkemudian terutamanya dalam bidang tafsir.
Comment · Like · Share
by Ustaz Zahazan Mohamed on Wednesday, 01 September 2010 at 09:10
Ibn Athiyyah nama sebenarnya Abu Muhammad Ab Haq bin Ghalib bin ‘Athiyyah al-Andalusiy.Lahir pd 481 H- 541 H.Berasal dr keluarga Arab iaitu datuknya Athiyyah bin Khalid bin Khifaf al-Muharibiy yg terlibat dlm pembukaan Andalus ( Spain ).Bapanya adalah al-Hafiz Abu Bakar Ghalib bin Ab Rahman bin Ghalib al-Andalusiy al-Gharnatiy al-Maliky antara ulama Andalus terkemuka pd zamannya.Beliau disifatkan oleh Ibn Basykuwal dlm al-Silat dan al-Zahabiy dlm Siyar A’lam al-Nubala` merupakan seorg yg mempunyai daya ingatan yg cukup luarbiasa, mengetahui hadith, ilalnya dan asmak al-rijalnya.Beliau telah mengulang pembacaan al-Jamik al-sahih lilBukhari sebanyak 700 kali.
Ibn ‘Athiyyah lahir sejurus lepas kemenangan tentera al-Murabitin pimpinan Yusuf bin Tasyifin ke atas kristian, dan sekaligus ke ats pimpinan glgn Tawaif yg memerintah mengikut kepentingan masing2 yg sebenarnya mempelawa kristian membantu mereka utk memerangi muslim yg lain.Beliau telah berguru dgn kebanykan ulama Andalus terutamanya ayahnya sendiri, al-Hafiz al-Naqid Abu Ali al-Ghassaniy, al-Hafiz Abu Ali al-Sadafiyy, al-Imam al-Muqri’ Ibnul Bazisy dan al-Faqih Abu Muhammad Ab Rahman bin Muhammad bin Attab al-Qurtubiy.
Beliau telah menulis al-Quran selepas memikirkan beberapa ketika ttg kemampuannya dlm ilmu lantas beliau mendapati kemahiran berbahasanya mendesak beliau agar menulis tafsirnya ini.Bapanya al-Hafiz Abu Ghalib bin Ab Rahman turut menjadi pendorong utama beliau dlm penulisan di mana ayahnya yg tercinta ini sering menggerakkannya sehingga sampai 2 kali pd waktu malam agar menyempurnakn tulisan tafsirnya.Akhirnya kitab tafsir tersebut telah diterbitkan penuh dengan fakta daripada ayat-ayat yang mempunyai kesalingan yang rapat dengan ayat itu di samping hadis2 yang menyokongnya.Beliau kemudiannya akan memberikan pandangannya terhadap sesuatu masalah itu yang menampakkan kemampuan ilmunya yang begitu tinggi.Kitab tafsir beliau itu dinamakan sebagai al-Muharrar al-Wajiez ( Karangan yang ringkas.
Al-Zahabiy menjelaskan dlm Siyar A’lam al-Nubala` bahawa Ibn Athiyyah telah dibenarkan berfatwa seawal usianya 13 th tetapi krn sifatnya yg wara’ menybabkn beliau masih lagi mengelilingi negara Andalus utk berguru dan bermuzakarah dgn tuan2 guru yg masih ada pd zamannya.Pd usianya 20 th beliau telah mula menduduki tempat yg mulia di klgn ahli Andalus.
Pada th 529 beiau telah dipilih menjadi Qadhi di bandar al-Muryat iaitu pd akhir zmn al-Murabitin.Kata Ibn Furhun dlm al-Dibaj al-Muzhib beliau terkemuka sebagai seorg hakim yg adil, matang dlm keputusannya dan berhati2.Beliau memgang amanah jawatan ini selama melebihi 10 th.Beliau meninggal dunia pd usia 60 th pd pertengahan Ramadhan 541 H.
Kebnyakan ulama dari Andalus yg dtg selepasnya telah dipengarui oleh gaya penulisannya.Ini termasuk al-Qurtubiy, Ibn Juzay , Abi Hayyan dan al-Tha’alibiy. Semuga Allah merahmati Ibn Athiyyah dengan sumbangannya menerusi karya-karya beliau yg sering menjadi rujukan golongan terkemudian terutamanya dalam bidang tafsir.
Comment · Like · Share
Subscribe to:
Posts (Atom)