Saturday, April 30, 2011

Tak masuk neraka

Ustaz Mohd Kazim Elias
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Tidak akan masuk neraka seseorang yang menangis karena merasa takut kepada Allah sampai susu [yang telah diperah] bisa masuk kembali ke tempat keluarnya.” (HR. Tirmidzi [1633]).

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda, “Ada tujuh golongan yang akan dinaungi oleh Allah pada ha...ri ketika tidak ada naungan kecuali naungan-Nya;
1) seorang pemimpin yang adil
2) seorang pemuda yang tumbuh dalam [ketaatan] beribadah kepada Allah ta’ala
3) seorang lelaki yang hatinya terpaut ke masjid
4) dua orang yang saling mencintai karena Allah; mereka berkumpul dan berpisah karena-Nya
5) seorang lelaki yang diajak oleh seorang perempuan kerkedudukan dan cantik [untuk berzina] akan tetapi dia mengatakan, ‘Sesungguhnya aku takut kepada Allah’
6) seorang yang bersedekah secara sembunyi-sumbunyi sampai-sampai tangan kirinya tidak tahu apa yang diinfakkan oleh tangan kanannya
7) seorang yang mengingat Allah di kala sendirian sehingga kedua matanya mengalirkan air mata (menangis).”

(HR. Bukhari [629] dan Muslim [1031])

- FB Ust Kazim-

Friday, April 29, 2011

Last Minute Solat

Sangat bagus. Moga sama2 rajin solat di awal waktu
--------------------------

He remembered his grandmother' s warning about praying on time:
'My son, you shouldn't leave prayer to this late time'.
His grandmother' s age was 70 but, whenever she heard the Adhan, she got up like an arrow and performed the Solat.
He, however could never win over his ego to get up and pray.
Whatever he did, his Solat was always the last to be offered and he prayed it quickly to get it in on time.
Thinking of this, he got up and realized that there were only 15 minutes left before Salat-ul Isha'.
He quickly made Wudhu and performed Salat-ul Maghrib.
While making Tasbih, he again remembered his grandmother and was embarrassed by how he had prayed.
His grandmother prayed with such tranquillity and peace.
He began making Dua and went down to make Sajdah and stayed like that for a while.
He had been at work all day and was tired, very tired.
He awoke abruptly to the sound of noise and shouting.
He was sweating profusely. He looked around. It was very crowded.
Every direction he looked in was filled with people.
Some stood frozen looking around, some were running left and right and some were on their knees with their heads in their hands just waiting.
Pure fear and apprehension filled him as he realized where he was. His heart was about to burst.
It was the Day of Judgment.
When he was alive, he had heard many things about the questioning on the Day of Judgment, but that seemed so long ago.
Could this be something his mind made up?
No, the wait and the fear were so great that he could not have imagined this.
The interrogation was still going on.
He began moving frantically from people to people to ask if his name had been called. No one could answer him.
All of a sudden his name was called and the crowd split into two and made a passageway for him.
Two angels grabbed his arms and led him forward. He walked with unknowing eyes through the crowd. The angels brought him to the centre and left him there.
His head was bent down and his whole life was passing in front of his eyes like a movie.
He opened his eyes but saw only another world.
The people were all helping others.
He saw his father running from one lecture to the other, spending his wealth in the way of Islam.
His mother invited guests to their house and one table was being set while the other was being cleared.
He pleaded his case, 'I too was always on this path. I helped others. I spread the word of Allah. I performed my Salah. I fasted in the month of Ramadhan.'
'Whatever Allah ordered us to do, I did.'
'Whatever he ordered us not to do, I did not.'
He began to cry and think about how much he loved Allah.
He knew that whatever he had done in life would be less than what Allah deserved and his only protector was Allah He was sweating like never before and was shaking all over.
His eyes were fixed on the scale, waiting for the final decision. At last, the decision was made.
The two angels with sheets of paper in their hands, turned to the crowd.
His legs felt like they were going to collapse. He closed his eyes as they began
To read the names of those people who were to enter Jahannam.
His name was read first.
He fell on his knees and yelled that this couldn't be,
'How could I go to Jahannam? I served others all my life, I spread the word of Allah
to others.'
His eyes had become blurry and he was shaking with sweat.
The two angels took him by the arms.
As his feet dragged, they went through the crowd and advanced toward
the blazing flames of Jahannam.
He was yelling and wondered if there was any person who was going to help him.
He was yelling of all the good deeds he had done, how he had helped his father, his fasts, prayers, the Noble Qur'an that he read, he was asking if none of them would help him.
The Jahannam angels continued to drag him.
They had gotten closer to the Hellfire.
He looked back and these were his last pleas.
Had not Rasulullah [PBUH] said, 'How clean would a person be who bathes in a river five times a day, so too does the Salah performed five times cleanse someone of their sins?'
He began yelling, 'My prayers? My prayers? My prayers?'
The two angels did not stop, and they came to the edge of the abyss of Jahannam.
The flames of the fire were burning his face.
He looked back one last time, but his eyes were dry of hope and he had nothing left in him.
One of the angels pushed him in.
He found himself in the air and falling towards the flames.
He had just fallen five or six feet when a hand grabbed him by the arm and pulled him back.
He lifted his head and saw an old man with a long white beard.
He wiped some dust off himself and asked him, 'Who are you?'
The old man replied, 'I am your prayers.'
'Why are you so late?! I was almost in the Fire! You rescued me at the
last minute before I fell in.'
The old man smiled and shook his head, 'You always performed me at the
last minute, did you forget?'
At that instant, he blinked and lifted his head from Sajdah. He was in a sweat. He listened to the voices coming from outside.
He heard the Adhan for Salat-ul Isha.
He got up quickly and went to perform Wudhu.
Pass this on to your friends and family......
Maybe, you can help someone open their eyes.
And who knows?
Maybe, this is a good deed that can help you during The Day of Judgment. INSHA-ALLAH


فَإِذَا قَضَيۡتُمُ ٱلصَّلَوٰةَ فَٱذۡڪُرُواْ ٱللَّهَ قِيَـٰمً۬ا وَقُعُودً۬ا وَعَلَىٰ جُنُوبِڪُمۡ‌ۚ فَإِذَا ٱطۡمَأۡنَنتُمۡ فَأَقِيمُواْ ٱلصَّلَوٰةَ‌ۚ إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ كَانَتۡ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ كِتَـٰبً۬ا مَّوۡقُوتً۬ا
"When ye have performed the act of worship, remember Allah, standing, sitting and reclining. And when ye are in safety, observe proper worship. Worship at fixed times hath been enjoined on the believers."[An-Nisa':103]

http://iluvislam.com/english/islam/ibadah/464-last-minute-solah.html

Mutiara Doa

Mutiara Doa

DOA memperolehi isteri dan anak-anak yang bertakwa

“Ya Tuhan kami, anugerahkan lah kepada kami isteri-isteri dan keturunan kami sebagai penambat hati (kami) dan jadikanlah kami iman (ikutan) bagi orang-orang yang bertakwa”
(Surah al-Furqan ayat 74)


DOA mendapat anak yg berakhlak mulia dan menghormati ibu bapa

“Wahai Tuhanku, berilah aku kesanggupan supaya dapat mensyukuri anugerah Engkau, yang telah Engkau kurniakan kepadaku dan ibubapa ku dan supaya aku dapat mengerjakan perbuatan baik yg Engkau sukai, dan perbaikilah keturunanku, sesungguhnya aku bertaubat kepada-Mu dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri”
(Surah al-Ahqaf ayat 15)


DOA mengekalkan kasih sayang suami / isteri / anak yang terpisah agar tertambat hati antara satu dengan lain

“Wahai orang yang beriman, sabarlah dan cukupkanlah kesabaran dan perteguhkanlah kekuatanmu dan patuhlah kepada Allah, supaya kamu beroleh kemenangan”
(Surah Ali Imran ayat 200)


DOA kasih sayang / pelembut hati suami / isteri / anak-anak

“Taha (Hai manusia). Tiada Kami turunkan al-Quran supaya engkau mendapat celaka. Melainkan peringatan bagi orang yg takut kepada Tuhannya. Wahyu yang diutuskan daripada Tuhan yang mencipta bumi ini dan langit yang tinggi. Tuhan Yang Maha Pemurah, berkuasa di atas singgahsana”
(Surah Taha ayat 1 – 5)


DOA mendapat anak yang sempurna (tidak cacat)

“Ya Tuhanku, kurniakan kepadaku dari sisi-Mu, zuriat (anak) yang baik (sempurna tidak cacat) sesungguhnya Engkau sentiasa mendengar permohonan hamba-Mu”


DOA memohon keampunan Allah

“Ya Allah, kami telah menzalimi diri kami sendiri dan sekiranya Engkau tidak mengampuni kami, nescaya masuklah kami ke dalam golongan mereka yang rugi”
(Surah al-A’raf ayat 23)


DOA memohon rahmat dan pimpinan Allah

“Ya Allah, kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi-Mu dan berilah kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami “
(Surah al-Kahfi ayat 10)


DOA menghindari diri daripada perangai dan nafsu jahat

“Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada perangai buruk dan kerakusan hawa nafsu”


DOA mendapat hidayah berkekalan daripada Allah :-

“Ya Allah, janganlah Engkau pesongkan hati kami sesudah Engkau member kami petunjuk, berilah kami rahmat dari sisi-Mu, sesunggunya Engkau Maha Pengurnia (banyak memberi rezeki)”
(Surah Ali Imran ayat 8)

Sunday, April 24, 2011

Jgn bersahabat dgn 5 jenis manusia

Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood

Jaafar As-Saadiq r.a.brkata:
Jgn bersahabat dgn 5 jenis manusia:
1.pembohong krn engkau akan dibohonginya.
2.bodoh/jahil krn engkau takkan dpt apa2 manfaat darinya tp mudharat.
3.bakhil krn dia akan menghampakan engkau.
4.pengecut krn dia akan lari drpdmu ktk bdpn dgn sesuatu yg mnakutkan.
5.org fasiq krn dia akan mrosakkan namamu.

Saturday, April 23, 2011

Solat Pada Waktunya Amalan Paling Utama

Yang ni memang susah nak buat.
Kalu kat opis, sibuk nak siapkan keje sblm solat.
Kalu kat umah sibuk nak habiskan citer kat tv/ internet sblm nak solat.
Kalu pergi jalan2 / shopping lagi susah.

Dengar kat Radio IKIM ttg hadis lebih kurang mcm ni.
Sahabat bertanya pada Nabi s.a.w. ttg amalan paling afdal/utama.
Baginda menjawab: Solat pada waktunya
Sahabat tanya lagi: Kemudian?
Baginda jawab: Berbuat baik kepada ibu bapa
Sahabat tanya lagi: Kemudian?
Baginda jawab: Berhijad di jalan Allah

Penyusuan (Breastfeeding)

Kali ni citer pasal pengalaman breastfeeding.

Dalam Al-quran pun ada sebut:

"Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, yaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan" (2:233)

Anak pertama saya susu badan 6 bulan je, tu pun campur2 dari lahir dgn susu formula.
Time tu guna pam manual Avent bila gi keje.
Anak kedua ni husband belikan Madela double pump. Masa mula2 nak beli tu, rasa mcm takut membazir, takut fail lagi. Hajat memang nak fully bf baby kedua ni.
Tapi since hubby nk bayar, bior dia la...

Dh masuk sebulan lebih berpantang, baru buat stok utk keje. Mula2 musykil sbb bila pam dpt le 0.5 - 1 oz je. Tapi sikit lama2 jd bukit. Baby pun full time bf. Masa baru2 lahir ada campu dgn formula gak.

Antara tindakan yg saya buat:
- Pegi breastfeeding support group dkt kawasan rumah.
- Beli buku Panduan Penyusuan Susu Ibu Bagi Ibu-ibu Berkerjaya
- Rajin mengepam. Pakar2 nasihatkan beli pam gred hospital - brand yg byk jd pilihan: Spectra, Madela, Ameda
- Masuk kelas penyusuan. Yg saya pegi ialah oleh Farah Farhan, kaunselor laktasi di PPUM.

Saya baru tahu rupanya pam manual hanya sesuai utk pam sekali sekala. Kira utk org berkerja, paling sesuai guna pam letrik (or yg ada bateri) yg double pumping. Sbb jimatkan masa.

Esok ada event di Denai Alam Riding Club (DARC) utk buat rekod penyusuan serentak beramai2 (organised by Sarakids)

Dr. Yusuf Qardawi Berkata:

"Diceritakan pada suatu masa dahulu terdapat seorang yg menghitung dirinya semenjak ia mula baligh. Dia mendapati dosanya sebanyak 36. Dia pun beristighfar kepada Allah untuk setiap dosanya sebanyak 100,000 kali dan dia bersolat sunat untuk setiap satu dosa sebanyak seribu rakaat.

Namun kemudiannya dia berkata "Walaupun begitu aku masih tidak tenteram daripada cengkaman tuhan yang akan menghukum aku dengannya dan aku berada dalam keadaan cemas, adakah taubatku diterima atau tidak"

-Solusi-

Mampukah nak buat mcm dia ni???

Friday, April 22, 2011

Simpanan Bermanfaat dan Mencelakakan

FB Belajar Adab Adab Sunnah Rasulullah saw


Telah berkata Imaam Asy Syaafi’iy رحمه الله, “Simpanan yang paling bermanfaat adalah taqwa. Dan simpanan yang mencelakakan adalah permusuhan.”
(Dinukil dari Kitab "Bustaanul Aarifiin")

Thursday, April 21, 2011

How to Think Like Mahathir

This book gives guidelines on how the reader can develop his or her mind to achieve a stage where he or she will be able to Benchmark a famous person's way of thinking, for example, Tun Dr Mahathir's. The reader will be exposes to a better understanding of the Conscious and Unconscious Mind; Metaphysical phenomena made logical and Psychic ability made simple. NLP techniques taught in this book are; Six-Step Reframing and Congruence. Dreamsurfing completes the skills needed for the reader to master the approach in this book.

Links berkaitan buku ini:

http://abchek.blogspot.com/2010/05/010510-think-like-mahathir.html
http://1manusia.blogspot.com/2010/08/how-to-think-like-mahathir.html

Mimpi

Dari Abu Hurairah r.a, dari Nabi s.a.w sabdanya:"Apabila hari kiamat telah dekat, jarang mimpi seorang muslim yang tidak benar. Mimpi yang paling benar ialah mimpi yang selalu berbicara benar. Dan mimpi seorang muslim adalah sebahagian dari 45 jenis nubuwwah (wahyu). Mimpi itu ada tiga jenis:(1)Mimpi yang baik adalah khabar gembira daripada Allah, (2) mimpi yang menakutkan atau menyedihkan datangnya dari syaitan, (3) dan mimpi yang timbul kerana ilusi, angan-angan atau khayalan seseorang. Maka kerana itu jika kamu bermimpi yang tidak kamu senangi, bangunlah kemudian solat dan jangan menceritakannya kepada orang lain."

(Muslim)

Ada terbaca pasal solat istikharah dan mimpi. Orang tanya pasal adakah org yg dilihat dlm mimpi tu jodohnya. Ustaz yg menjawabnya kata jgn bergantung sgt pada mimpi sbb syaitan boleh merupa dlmmimpi. Tambahan pula, kalau ikut hadis di atas ni, mimpi yg ketiga tu iaitu kesan dari bisikan hati, bila hati teringat seseorang, maka tak mustahil dia akan selalu dimimpikan. Macamlah saya akhir2 ni sellau mimpikan ayah, saspen jgk, sbb dia dan meninggal dunia terpikir2 adakah maksud mimpi tu saya akan mati juga? Takut memang takut tapi yg eloknya ia akan sentiasa ingatkan saya tentang kematian. Insya Allah, harap terus begitu.

Saya jugak diperkenalkan kepada buku "How to Think Like Mahathir" sebuah buku pasal NLP. ada jugak termasuk bab menafsir mimpi, tapi yg pasti lain dari yang kita biasa percaya. Contohnya kalau mimpi mati, bukanlah akan betul2 jadi kematian tapi ia bermaksud sesuatu yg positif, lebih berkenaan diri kita iaitu i.e. tenaga/semangat baru yg akan lahir dari diri kita. Ketepatannya wallahu a'lam, mungkin pendapat/ pengalaman penulis.

Tudung dan Topeng

Dgr di Ikim.fm tadi:

Tudung ibarat topeng
Tak salah pakai topeng yg baik
Tapi biarlah pemakai tu lebih baik dari topeng

Maksudnya bertudung tu baik tapi mestilah akhlak pun baik.

I likeeeee... So harap2 takde yg kata "org pakai tudung tak semestinya baik". Memang betul tapi org pakai tudung patut akhlak baik. Dosa mendedahkan pun insya Allah kurang

Tuesday, April 19, 2011

Anak2 Bukan Setakat Didengar Tapi Mesti Dipandang

Yang ni dengar kat RAdio Ikim 91.5fm.
Y bercakap tu kira pakar rumahtangga lah, byk ckp hal2 syariah/ undang2 keluarga islam.
Katanya anak2 mesti dipandang,bukan didengar saja.

Memang betul pun, cuma aku mcm tak sedar je. Kalau anak cakap dgn aku, dia tak puas dia akan kata "mak, tgk ni".
Kalau tgk tv pun, kne tjk minat dgn rancangan tv dia tu. Ini yg lemah ni sbb kita pun nak baca buku, paper, internet so tak jadi keje kne layan dia.

Tapi aku percaya kalu budak2 yg kita beri perhatian (dan dia tau kita betul2 beri perhatian atau melepaskan batukk di tangga), dia pun akan besar jadi orang yg beri perhatian pada kita.

40 Kesilapan Mendidik Anak

40 Kesilapan Mendidik Anak

1. Pemilihan jodoh tanpa memperhitungkan mengenai zuriat
2. Perhubungan suami isteri tanpa memperhitungkan mengenai zuriat
3. Kurang berlemah lembut terhadap anak-anak
4. Memaki hamun sebagai cara menegur kesilapan anak-anak
5. Tidak berusaha mempelbagaikan makanan yang disajikan kepada anak-anak
6. Jarang bersama anak-anak sewaktu mereka sedang makan
7. Melahirkan suasana yang kurang seronok ketika makan
8. Membeza-bezakan kasih sayang terhadap anak-anak
9. Kurang melahirkan kasih sayang
10. Sering mengeluh di hadapan anak-anak
11. Tidak meraikan anak-anak ketika mereka pergi dan pulang dari sekolah
12. Tidak mengenalkan anak-anak dengan konsep keadilan
13. Tidak memberatkan pendidikan agama di kalangan anak-anak
14. Tidak terlibat dengan urusan pelajaran anak-anak
15. Tidak memprogramkan masa rehat dan riadah anak-anak
16. Tidak menggalakkan dan menyediakan suasana suka membaca
17. Mengizinkan anak-anak menjamah makanan dan minuman yang tidak halal
18. Tidak menunjukkan contoh tauladan yang baik di hadapan anak-anak
19. Jarang meluangkan masa untuk bergurau senda dengan anak-anak
20. Terdapat jurang komunikasi di antara ibubapa dengan anak-anak
21. Tidak menggunakan bahasa yang betul
22. Suka bertengkar di hadapan anak-anak
23. Sentiasa menunjukkan muka masam di hadapan anak-anak
24. Tidak membimbing anak-anak supaya mematuhi syariat
25. Memberi kebebasan yang berlebihan kepada anak-anak
26. Terlalu mengongkong kebebasan anak-anak
27. Tidak menunaikan janji yang dibuat terhadap anak-anak
28. Tidak menunjukkan minat kepada aktiviti anak-anak
29. Tidak memupuk semangat membaca di kalangan anak-anak
30. Tidak berminat melayan pertanyaan atau kemusykilan anak-anak
31. Tidak memberi perhatian terhadap buah fikiran anak-anak
32. Lambat memberi penghargaan kepada anak-anak
33. Kerap meleteri sesuatu kesilapan yang dilakukan anak-anak
34. Hukuman yang tidak setimpal dengan kesalahan yang dilakukan
35. Sering mengancam dan menakutkan anak-anak
36. Menghukum tanpa menyatakan kesalahan yang dilakukan
37. Tidak konsisten dalam menjatuhkan hukuman ke atas anak-anak
38. Memberi nasihat yang sama kepada anak-anak
39. Tidak tegas mendidik anak-anak
40. Tidak menggalakkan anak-anak hidup bekerjasama


Dipetik dari buku '40 kesilapan mendidik anak' oleh Dr. Hassan Ali, AKRAB 1996

Kata2 Imam Al-Ghazali

Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood fb

Kata2 Imam Al-Ghazali:
Rugi sgt org yg jahil..melainkan org yg berilmu.
Rugi sgt org yg berilmu..melainkan org yg beramal.
Rugi sgt org yg beramal..melainkan org yg ikhlas.

Hadis - Harta, Makanan dan Sedekah

Seorg hamba brkata: “Hartaku! Hartaku!” Ssungguhnya yg menjadi (harta) miliknya tidak lain hanya tiga: (1) Apa yg dia makan hingga habis, (2) Apa yg dipakai hingga lusuh dan (3) Apa yg dia sedekahkan hingga kekal. Apa jua selain itu (bukanlah hartanya kerana) dia akan pergi (mati) dan meninggalkannya kepada manusia.

(Hadith riwayat muslim).

Ubat dan Kuasa Allah

Yakinlah dengan Kuasa Allah Taala. Walaupun ubat itu penawar, tidak semua pesakit akan sembuh setelah mengambil ubat! Kenapa?

Ibnu Taimiyah pernah berkata: "Pesakit boleh sembuh tanpa ubat, tapi kerap berlaku di mana pesakit tak juga sembuh setelah mengambil ubat"

Walaupun pada hukumnya (sebab-akibat) ia patut berlaku tapi Allah sengaj...a menggunakan kuasa prerogatifnya (menunjukkan kuasanya).

~ www.fb.zahidisa.com

Jihad Sepanjang Zaman

by Surau Cahaya Spk on Tuesday, 19 April 2011 at 14:05

PENDAHULUAN


Jihad berasal dari perkataan Al Juhdu bermakna Attaqah ; berjuang dengan segala kemampuan dan kekuasaan. Dan perkataan Al Jahdu dengan makna al masyaqqah ; berjuang dengan segala kepayahan dan kesusahan. Orang yang berjihad di jalan Allah akan diberi ganjaran yang besar iaitu dimasukkan ke dalam Syurga. Berjihad ialah berusaha dengan bersungguh sungguh bagi mempertahankan Agama Islam dan mengatasi penentang-penentangnya. Berjuang bagi menegakkan Kalimah Allah, memenangkan Islam dengan harta dan jiwa raga. Jihad adalah merupakan satu kewajipan dan perintah Allah Subhanahu wa Ta’ala.



Firman Allah di dalam Al Quran yang bermaksud: “Kamu diwajibkan berperang ( untuk menentang percerobohan ), sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci, dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu pada hal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu pada hal ia buruk bagi kamu. Dan ( ingatlah ), Allah jualah yang mengetahui ( semua itu ), sedang kamu tidak mengetahuinya". ( Al Baqarah : 216 )



Sesungguhnya sejarah telah membuktikan bahawa kecemerlangan umat Islam di zaman lampau adalah bermula dengan semangat jihad. Jiwa mereka yang mantap dengan keimanan dan diiringi kecintaan kepada Allah dan Rasul, akhirnya mereka sanggup berjihad untuk meninggikan Kalimah Allah.





‏‏قَالَ‏ ‏أَبُو مُوسَى الْأَشْعَرِيُّ : أَنَّ أَعْرَابِيًّا أَتَى النَّبِيَّ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ الرَّجُلُ يُقَاتِلُ لِلْمَغْنَمِ وَالرَّجُلُ يُقَاتِلُ لِيُذْكَرَ وَالرَّجُلُ يُقَاتِلُ لِيُرَى مَكَانُهُ فَمَنْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏مَنْ قَاتَلَ لِتَكُونَ كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا فَهُوَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ



Maksudnya: Berkata Abu Musa Al Asy'ari' :“ Seorang Badawi bertanya kepada Rasulullah SAW tentang jihad: Orang yang berjihad atau berperang kerana mahukan harta rampasan, orang yang berperang kerana mahukan supaya namanya disebut, orang yang berperang kerana menunjuk-nunjuk kepada orang, orang yang berperang kerana keberanian semata-mata, orang yang berperang kerana perkauman, atau kerana kekeluargaan atau pun kerana fanatik keturunannya atau pun berperang kerana marah, maka siapkah yang dikatakan berperang fi sabilillah ? “ Rasulullah SAW menjawab: “ Orang yang berperang kerana menegakkan Kalimah Allah Yang Maha Suci maka ia adalah Fi Sabilillah.”



Kewajipan berjihad hampir dilupai oleh sebahagian besar umat Islam, akibat daripada pendidikan Islam sebenar telah diselewengkan oleh penjajah dan anak didik mereka. Golongan ini memasukkan kefahaman mereka kedalam pemikiran umat Islam menyebabkan tenggelamnya kewajipan berjihad membela agama, menegakkan Islam dan memerangi golongan kuffar yang menceroboh dan memusnahkan kepentingan Islam dan umatnya. Mereka mendefinisikan jihad yang lebih utama di zaman ini ialah jihad ekonomi, jihad menghapuskan kemiskinan, membangunkan negara dan sebagainya. Mereka lupa bahawa pemikiran dan tindak tanduk mereka itu telah dikuasai oleh musuh Islam, iaitu roh musuh telah menyerap masuk ke dalam jasad mereka.



Menurut Abdul Hamid Siddiqqi, jihad ialah pengorbanan seluruh daya usaha pada jalan Allah , ia merangkumi keseluruhan dimensi perjuangan untuk menegakkan Kalimah Allah.



Sehubungan itu Abu al-Hasan Ali al-Nadawi menegsakan bahawa jihad ialah perjuangan untuk menegakkan keadilan di muka bumi.



Para ulama telah bersependapat bahawa jihad ialah segala pengorbanan daya usaha setiap muslim, sehingga sanggup mengorbankan nyawa dan harta benda demi untuk menghapuskan kemugkaran dan segala kebatilan atau apa jua segala bentuk yang bercanggah dengan syariat Allah, ia ditentang habis-habisan.



Kesimpulannya jelas bahawa jihad ialah perjuangan dalam segala bentuk dan dalam semua aspek untuk menegakkan Kalimah Allah, lantaran itu jelaslah bahawa perjuangan kerana tanahair, bangsa, marah, harta dan pangkat adalah bukan Fi Sabilillah.



PENDAPAT ULAMA' TENTANG JIHAD



1. Sesungguhnya berjihad adalah satu fardhu ( satu kewajipan ). Ia adalah satu ujian. Allah mulakan dengan kalimah kutiba ( كُتِبَ: dituntut ke atas kamu ) berperang, ayat lain kutiba di wajibkan ke atas kamu berpuasa.



Firman Allah yang bermaksud: “ Dituntut atas kamu berperang, pada hal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu benci sesuatu, pada hal ia amat baik bagi mu, dan boleh jadi ( pula ) kamu menyukai sesuatu, pada hal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” ( Al Baqarah : 216 )



2. Menurut Dr Abdullah al-Azzam berjihad adalah satu kewajipan, ia adalah salah satu dari kewajipan yang diturunkan oleh Allah dari langit yang tujuh, Kewajipan ini seperti wajibnya mendirikan solat, zakat dan puasa.



Firman Allah yang bermaksud: “ Telah diizinkan ( berperang ) bagi orang-orang yang diperangi kerana sesungguhnya mereka telah teraniaya, Dan sesungguhnya Allah benar-benar Maha Berkuasa menolong mereka.” ( Surah Al Hajj: 39 )



3. Al-Syahid Hasan al-Banna menegaskan dengan jihad merupakan kewajipan yang berterusan sehingga ke hari Qiamat. Termasuk maksud hadith Rasulullah SAW: “ Sesiapa yang mati tanpa berperang dan tidak mempunyai niat untuk berperang maka ia mati dalam keadaan jahiliyyah.”



4. Allah akan menjauhkan jasad mereka yang berjihad dari seksa api Neraka. Sabda Rasulullah SAW:





‏عَنْ ‏ ‏ابْنِ عَبَّاسٍ ‏ ‏قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏يَقُولُ ‏ ‏عَيْنَانِ لَا تَمَسُّهُمَا النَّارُ عَيْنٌ بَكَتْ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَعَيْنٌ بَاتَتْ تَحْرُسُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ



Maksudnya : “ dari Ibnu Abbas r.a. ia berkata, saya mendengar Rasulullah bersabda : Ada dua mata yang tidak akan terkena api neraka, iaitu mata yang menagis kerana takut kepada Allah, dan mata yang berjaga di dalam perang Sabilillah.”



5. Allah menyanjung tinggi martabat mujahidin dan disediakan Syurga bagi mereka.



Firman Allah yang bermaksud: (Mereka tetap tinggal) tetapi Rasulullah dan orang-orang yang beriman bersamanya, berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka; dan mereka itulah orang-orang yang mendapat kebaikan, dan mereka itulah juga yang berjaya. Allah telah menyediakan untuk mereka Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; yang demikian itulah kemenangan yang besar. ( Surah al-Taubat, ayat 88 -89 )



6. Allah amat mencintai mereka yang berjihad di dalam gerakan Islam sebagai satu sof jemaah yang tersusun rapi.



Firman Allah yang bermaksud: Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela ugamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh. ( Surah al-Saff, : 4 )



7. Mengikut Ulama’ Mazhab Syafie, jihad merupakan perang ke atas orang kafir untuk memenangkan Islam. Sementara Ulama’ Mazhab Hanafi pula mentakrifkan jihad sebagai menyeru kepada agama yang benar ( Islam ) dan memerangi orang yang tidak menerimanya dengan harta benda dan nyawanya, berdasarkan hadith Rasulullah S.A.W. :





مَنْ قَاتَلَ لِتَكُوْنَ كَلِمَةَ اللهِ اْلعُلْيَا فَهُوَ فِيْ سَبِيْلِ اللهِ



Maksudnya : “ Barangsiapa yang berperang demi menegakkan Kalimah Allah, maka dialah yang berada di jalan Allah “. (Riwayat Muslim)



Al Imam Hassan Al Banna pernah menegaskan :



“ Islam mewajibkan jihad ke atas penganut-penganutnya bukanlah bertujuan untuk mencari permusuhan di antara sesama manusia, bukan pula untuk membuka jalan ke jurang tamak haloba kepada harta benda dengan cara merampas secara kekerasan. Sebaliknya jihad itu diwajibkan semata-mata bertujuan untuk menjamin keamanan am dan perdamaian dengan menunaikan perutusan agama yang diamanahkan Allah ke atas bahu setiap orang Islam. Amanah menyampaikan risalah agama yang memberi petunjuk kepada manusia menuju ke arah pintu gerbang keadilan dan kebenaran “.



KEWAJIPAN BERJIHAD MENURUT PENDAPAT PARA ULAMA.



1. Ibnu al-Qayyim menegaskan bahawa umat Islam telah diizinkan oleh Allah untuk melancarkan perang dan jihad bagi mendaulatkan kalimah Allah di atas muka bumi ini, sekira ia menentang dan menghalang kerja-kerja dakwah umat Islam atau ingin menghapuskan Islam lantas menjadi kewajipan setiap umat Islam berjihad tanpa pengencualian sama sekali.



2. Jihad untuk meninggikan Kalimah Allah hukum asalnya fardu kifayah, apabila terdapat umat Islam lain melakukannya, apabila pemerintah Islam memerintahkannya maka hukumnya wajib ( fardu ain ) sama seperti wajib solat, puasa zakat dan haji.



3. Mengikut Ibnu Qudamah dalam kitabnya al-Mughni, Katanya jihad hukumnya adalah fardu kifayah, lantas menjadi fardu ain, apabila:



i- Pasukan musuh dan muslim dah mula bersemuka, maka haram tentera Islam melarikan diri ke belakang wajib teruskan perjuangan.



ii- Orang kafir menyerang negara Islam, maka hukumnya wajib, (fardu ain) bagi seluruh penduduk bangkit berjihad.



iii- Arahan pemerintah berjihad , maka wajib ditaati.



4. Menurut al-Syeikh Abdul Qader Audah, sesungguhnya jihad adalah mengorbankan nyawa dan harta untuk mempertahankan Islam dan muslimin. Oleh itu jihad adalah satu kewajipan yang mana tidak boleh dipertilkaikan sama sekali.



5. Sementara pandangan al-Syekh Said Hawwa, beliau telah memperluaskan konsep

Jihad. Jihad dengan lisan ialah mengadakan syarahan, ziarah, kunjung mengunjungi, menyebarkan risalah dan buku-buku ilmiah.



Jihad dalam aspek pendidikan ialah melalui ta`lim, kursus, ulangkaji, bina

madrasah, program ilmuan. Sementara jihad dengan tangan wajib hapuskan segala kemungkaran dengan kuasa, ubah dengan tangan, memusnahkan tempat judi, arak dan pusat pelacuran. Wajib umat Islam menghapuskan kefasadan dan ahli perosak. Sekiranya umat Islam membisu maka berdosa. Lantaran itu menjadi kewajipan ke atas setiap umat Islam melakukan pembersihan sehingga tertegaknya kerajaan Islam.



waallahu a'lam.

Monday, April 18, 2011

Ingat 2 Perkara dan Lupakan 2 Perkara

Antara pesan Lukman al-Hakim kepada anaknya.

Ingat:
- Kebaikan orang pada kita
- Kejahatan kta pada orang

Lupa:
- Kebaikan kita pada orang
- Kejahatan orang pada kita

Salah satu ingatan juga yg berkaitan dgn pesan di atas ialah jgn berharap kebaikan kita dibalas dgn kebaikan. Sbb tu lah elok kita lupakan kebaikan kita pada orang.
Kalau kita dpt yg baik kembali bersyukur dan kalau dapat yg tak baik sabar je lah...

Sujud Sajadah/Tilawah

http://www.pinggiranusj.net/t112-sujud-sajadahSujud Sajadah/Tilawah

Tilawah ertinya bacaan, dan Sujud Sajadah atau sujud Tilawah itu ialah perbuatan sujud apabila seseorang itu bertemu ayat sajadah dalam bacaan al-Qur'an sama ada di dalam solat ataupun di luar solat.

Daripada Abu Hurairah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
Apabila anak Adam membaca ayat Sajdah, lalu dia sujud; maka syaitan jatuh sambil menangis. Katanya, "Celaka aku! Anak Adam disuruh sujud, maka dia sujud, lalu mendapat syurga. Aku disuruh sujud, tetapi aku menolak maka untukku neraka." (HR Al-Bukhari dan Muslim)

Hukum sujud sajadah adalah sunat mu'akad, atau sunat yang amat digalakkan.

Dari Umar r.a.: Pada suatu hari Jumaat, dia (Rasulullah) membaca surah al-Nahl di atas mimbar, maka ketika sampai pada ayat sajadah, dia lalu turun dan sujud. Dan para hadirin juga turut melakukan sujud. Pada hari Jumaat berikutnya, dibacanya surah berkenaan, lalu apabila sampai pada ayat sajdah dia berkata: "Wahai manusia, sebenarnya kita tidak diperintahkan (diwajibkan) sujud tilawah. Tetapi barangsiapa bersujud, dia telah melakukan yang benar. Dan barangsiapa yang tidak melakukannya, maka dia tidak mendapat dosa." (HR Bukhari)

Ayat-ayat sujud sajadah ialah:

1. Surah 7 (Al-A’Raaf) Ayat 206
2. Surah 13 (Ar-Ra’d) Ayat 15
3. Surah 16 (Al-Nahl) Ayat 50
4. Surah 17 (Al-Isra’) Ayat 109
5. Surah 19 (Maryam) Ayat 58
6. Surah 22 (Al-Hajj) Ayat 18
7. Surah 22 (Al-Hajj) Ayat 77
8. Surah 25 (Al-Furqaan) Ayat 60
9. Surah 27 (An Naml) Ayat 26
10. Surah 32 (As-Sajdah) Ayat 15
11. Surah 38 (Shaad) Ayat 24
12. Surah 41 (Fushshilat) Ayat 38
13. Surah 53 (An-Najm) Ayat 62
14. Surah 84 (Al-Insyiqaq) Ayat 21
15. Surah 96 (Al-'Alaq) Ayat 19

Nota: Perlu dinyatakan bahawa bacaan Surah 38 (Shaad) Ayat 24 menurut Syafi'iyah dan Hanbaliyah tidak termasuk ayat sajadah, tapi ayat yang disunatkan untuk sujud syukur (keterangan sujud syukur akan menyusul selanjutnya). Bacaan surah 22 (Al-Hajj) Ayat 77 pula menurut madzhab Syafi'iyah dan Hanbaliyah dimasukkan sebagai ayat sajadah.

Untuk mengenali ayat-ayat sajadah itu di dalam al-Qur'an, kebiasaannya pada ayat-ayat itu ada ditandakan garis atau simbol dengan tertulis perkataan sajadah.

Bacaan doa yang sunat dibaca ketika sujud ialah:

"Sajada wajhiya lillazii khalaqahu wasyakha sam'ahu wabasorohu bihaulihi waquwwatihi fatabaarakallahu ahsanul khaaliqiin"

Ertinya: "Aku bersujud dengan wajahku kepada Dzat yang telah merupakan dan menciptakannya, dan menciptakan pendengaran dan penglihatannya dengan kekuatan-Nya. Maha memberkati Allah, sebaik-baik Pencipta."

Cara melakukan sujud sajadah di dalam solat ialah terus bersujud (tanpa niat, dan tanpa mengangkat tangan) sebaik sahaja selepas membaca ayat sajadah, kemudian membaca doa sujud sajadah di dalam sujud, lalu kembali berdiri dan meneruskan bacaan selanjutnya. Sekiranya bacaan surah itu telahpun tamat (ayat sajadah di pengakhir surah), apabila bangun dari sujud sajadah maka teruslah rukuk selepas berdiri sebentar .

Adalah sunat bertakbir "Allah-Akbar" sebelum turun dari qiam untuk melakukan sujud sajadah. Disunatkan juga agar bertakbir apabila naik dari sujud. Adalah tidak perlu mengangkat tangan ketika naik dari sujud.

Di dalam solat berjemaah, makmum wajib mengikuti imam sama ada imam itu melakukan sujud sajadah ataupun tidak. Bercanggah dari mengikuti imam akan menyebabkan solat makmum itu batal. Akan tetapi, adalah sunat hukumnya bagi makmum melakukan sujud tilawah selepas selesai salam dengan syarat jarak di antara sujud dan salam itu tidak lama.

Bagi sembahyang yang dibaca dengan suara perlahan, umpamanya solat Zuhur, sujud tilawah itu sunat dibuat oleh imam setelah dia selesai menunaikan sembahyang supaya tidak menimbulkan kekeliruan di kalangan makmum.

Rukun sujud sajadah di luar solat ialah:
1. Niat - iaitu "Sahaja aku sujud sajadah kerana Allah Ta'ala"
2. Takbiratul-ihram
3. Sujud
4. Salam.

Sujud sajadah di luar solat adalah disunatkan kepada pembaca dan juga pendengar bacaan ayat sajadah, dan sujud si pendengar itu tidak tergantung sama ada pembaca (qari) itu turut sujud atau tidak.

Syarat sah sujud sajadah di luar solat adalah sama seperti syarat solat (suci dari hadas besar dan kecil, mengadap kiblat, menutup aurat, dan sebagainya), dan tidak berjangka waktu yang lama antara bacaan ayat sajadah dan perbuatan sujud.

Sekiranya seseorang itu mendengar bacaan ayat sajadah dan tidak berupaya untuk sujud sajadah (umpamanya sedang memandu), maka bolehlah ditangguhkan sujud sajadah itu hingga ketika dia boleh, asalkan tidak terlampau lama masa yang terluput di antaranya.

Tidak perlu berwuduk untuk sujud sajadah ketika di luar solat, namun berwuduk itu adalah lebih afdal.

Apabila hendak sujud sajadah di luar solat, disunatkan bertakbir "Allahu-Akbar" (selepas daripada Takbiratul-ihram) dan disunatkan juga bertakbir apabila bangun dari sujud sebelum salam.

Adalah tidak perlu untuk seseorang itu bangun untuk berdiri (qiam) apabila hendak melakukan sujud sajadah di luar solat. Namun begitu, apabila seseorang itu sedang berdiri, maka perlulah dia bertakbiratul-ihram di kala qiam, kemudian sujud, duduk, dan salam.

Nota sampingan:


Sujud Syukur
Sujud Syukur adalah perbuatan sujud ketika seseorang mendapat limpahan rahmat daripada Allah, atau terhindar daripada malapetaka.

Hukum sujud syukur adalah sunat, dan hanya dilakukan di luar solat. Sekiranya seseorang itu melakukan sujud syukur di dalam solat, maka batallah solatnya.

Cara sujud syukur dan syarat sujud syukur adalah sama seperti sujud sajadah di luar solat.

Di samping melaksanakan sujud syukur, disunatkan juga bersedekah dan melakukan sembahyang sunat syukur.

Kisah Puteri Rasulullah dan Batu Giling

http://www.ustazahazimah.amirhakimi.com/2009/10/27/batu-pun-nak-masuk-syurga/

Pada suatu hari Rasullulah saw melawat puteri kesayangannya Fatimah Az-Zahra dirumahnya, semasa itu Syaidina Ali tiada di rumah. Ketika Baginda Nabi sampai di rumah dia melihat puteri kesayangannya itu sedang sibuk mengisar gandum dijadikan tepung untuk dibuat roti. Setelah dijemput masuk oleh puterinya, Fatimah pun mengadu dengan Rasulullah ayahanda tercinta. ” Ayahanda tolonglah beritahu kepada suamiku Ali supaya ia mencari seorang hamba untuk membantuku. kerana aku sudah tidak larat lagi wahai ayahanda”. Baginda sedih mendengarkan luahan puteri kesayangannya itu. Sehingga menitis air matanya. Tapi dipalingkan mukanya supaya tidak dilihat oleh puteri kesayangannya itu. Tapi sememangnya baginda terkenal dengan kebijaksanaannya. Baginda pun berkata kepada puterinya itu ” wahai Fatimah bukankah engkau ini puteri Rasullulah, engkau juga nanti yang akan masuk ke syurga Allah terlebih dahulu daripada oranglain. Jika engkau merasakan perbuatanmu, menguli tepung sangat berat, kau ucapkanlah subhanalah 33x,Alhamdulilah 33x dan Allahu Akbar 33x. Agar ringan segala pekerjaanmu nanti.

Dan tasbih itu juga dinamakan tasbih Fatimah.

Lalu Rasulullah pun menyingsing lengan bajunya dan mengambil alih kerja puteri kesayangannya itu. Sambil Baginda memegang batu giling pengisar gandum itu, baginda mengucapkan zikir atau tasbih yg diajarkan kepada puterinya tadi. Dengan izin Allah tak semena2 batu giling yang dipegang oleh Rasullullah itu berkata2 ” Wahai Rasullullah manusia senang sahaja nak masuk syurga dengan mengamalkan zikir dan tasbih itu, bagaimana pulak dengan aku dan keturunan ku?” Rasulullah kehairanan dan bertanya ” wahai batu engkau pun nak masuk ke syurga juga ke? dan kenapa engkau nak ke sana” . “ya aku nak masuk syurga, kerana aku takut dan tidak tahan akan panas api neraka” jawab batu itu. Lalu Baginda berdoa kepada Allah memohon supaya Allah memasukkan batu giling itu ke dalam syurga.

------------------------
Dari Majalah Muslimah:

Rasulullah berkata kepada batu giling itu "Bergembiralah kerana kau akan jadi saah satu batu mahligai Fatimah di syurga".
RAdulullah berkata pula kepada Fatimah "Jika Allah mengkehendaki, wahai FAtimah, pasti batu itu berputar sendiri untukmu. Tapi Allah mahu memberikanmu beberapa kebaikan dan menghaouskan bebrapa kesalahannmu dan mengangkatmu ke darjat yg tinggi. Ya FAtimah, perempuan mana yg menggiling tepung utk suami dan anak2, maka Allah tuliskan utknya dari setiap biji gandum yg digiling satu kebaikan dan mengangkatnya ke satu darjat.
Ya FAtimah, perempuan mana yg meminyakkan rambut anak-anaknya menyisir rabut mereka dan mencuci pakaian mereka maka Allah catatkan baginya ganjaran oahala org yg memberi makan kepada seribu orang lapar dan memberi pakaiana kepada seribu orang miskin.
Ya Fatimah perempuan mana yg menghaangi hajat tetangganya maka Allah akan menghalangnya dari minum dair di telaga Kauthar pada hari kiamat.
Etc..
Etc..
Panjangnya....

Masuk Syurga Kerana Memaafkan

Dengar di rancangan Rayyan, Astro Oasis pagi tadi, Dr. Fatima Az-zahra

Suatu hari Nabi Muhammad s.a.w. bersama sahabat2 di dalam masjid.
Masuklah seorang lelaki dan Nabi berkata "orang ini ahli syurga"
Para sahabat pun cemburu kerana baru pertama kali dtg ke masjid Nabi dah isytihar sebagai ahli syurga.

Seorang sahabat pun pergi kerumah lelaki itu sampai 3 malam utk tgk apakah amalan yg membuatkan lelaki itu menjadi ahli syurga.
Dari perhatiaanya, bangun solat malam pun takde, maka bertanyalah sahabat itu, amalan apakah yg dibuatnya hingga Nabi mengatakan dia ahli syurga.
Kata lelaki itu lebih kurang gini "Aku ni orang berniaga, orang tak bayar hutang, orang khianat pun ada. Tapi setiap mlm sblm tido aku maafkan semua orang yg bersalah pada aku"

Moralnya, marilah kita saling memaafkan dan berdoa kepada Allah supaya Dia ampunan kita, ibu bapa dan seluruh muslimin.
Ini lah doa yg selalu diulang2 selepas (atau dalam) solat:

Rabbighfirli zunubi waliwalidaiya warhamhuma kama rabbayani soghirah. Wa lijami'il mukmininan walmukminat, muslimina wal muslimat (dan seluruh muslimin dan muslimat) al-ahyai minhum wal amwat (yang hidup dan mati) dirahmatika ya arhamar rahimin.

Melembutkan hati

Dengar dlm rancangan "Bersama Dato'" Astro Oasis pagi tadi.
Tentang memaafkan dan menghapuskan dendam.
Antara yg disarankan:

1) Baca Al-fatihah
2) Baca Ayat Kursi - nak halau syaitan
3) Surah Toha - ayat 1-6
4) Surah Al-hasyr - ayat 21

Dan yg saya amalkan - minta ampun utk diri kita, ibubapa dan seluruh muslimin

Saturday, April 16, 2011

Orang Pelihara Solat di Syurga Firdaus

"Dan mereka sentiasa memelihara solat mereka. Mereka itulah yang menjadi pewaris yang mewarisi syurga Firdaus, di mana mereka akan berkekalan di dalamnya"

(Al-Mukminun: 9-11)

Kata2 Hikmat

‎'Ibu' bagi segala ibadat adalah meninggalkan semua perkara yang dilarang... Ianya PAHIT di saat kita lakukannya, namun MANIS bila kita berjaya memperolehinya...

Hiduplah Sesuka hatimu,
Sesungguhnya kamu pasti mati.
Cintai siapa saja yang kamu senangi,
Sesungguhnya kamu pasti akan berpisah dengannya
Lakukan apa saja yang kamu kehendaki,
Sesungguhnya kamu akan memperoleh balasannya

Cinta & Benci - Imam Ali

Tazkirah pagi ini: Kata Imam Ali RA; "Cintailah seseorang itu sekadarnya belaka, mungkin ia akan menjadi musuhmu suatu hari nanti. Be4ncilah seseorang itu sekadarnya belaka, barangkali dia akan menjadi kekasihmu suatu hari nanti."
riwayat ibnu Abi Syaibah.

Dari Ust Zahazan FB

Agar kemanisan tidak tawar dan hambar

DariMajalh Solusi

- Cintai Allah dan Rasul lebih daripada yg lain, yang cintanya kepada orang lain hanya kerana Allah, dan ia benci kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkannya
- Allah berfirman yg bermaksud jika bapa2, anak2 dan isteri kaum keluarga dan harta dan perniagaan, rumah2 menjadi perkara yang dicintai lebih daripada Allah dan Rasulnya daripada berjihad untuk agama, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan azab seksanya (Surah At-taubah 9:24)
- Hadis Nabi bermaksud tidak beriman seseorang itusehingga dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri
- Suami dan isteri yg saling mencintai kerana Allah
- Para pengikut yg cintakan pemimpin kerana Allah
- Sabda RAsulullah yg bermaksud seseorang Islam adalah saudara Islam yg lain, tidak boleh dianiaya dan diserahkan kepada musuh.
- Sesiapa yg membantu tunaikan hajat saudaranya maka Allah akan tunaikan hajatnya. Dan siapa yg hilangkan beban saudaranya Allah akan membalas dgn hilangkan beban2 pada hari kiamat dan siapa yg tutup kesalahan orang Islam, Allah akan tutup kesalahannya di hari kiamat kelak
- Sabda RAsulullah bermaksud: jika kamu tahu tentang syurga dan neraka yg pernah diperlihatkan kepadaku nescaya kamu akan tertawa sedikit sahaja dan menangis sebanyak2nya
- SAiyidina Abu Bakar berkata: Sesiapa yang telah mengecapi sebahagian dari kemurnian cinta kepada Allah, maka hal itu akan menyibukkannya daripada mencintai dunia dan mengasingkan ridi dari seluruh cintai manusia

Jika Allah mencintai seseorang hamba

Sabda Rasulullah s.a.w. "Jika Allah mecintai seorang hamba, maka Allah akan berfirman 'Whai Jibril, Au mencintai seorang hamba, maka cintailah dia.' Kemudian Jibril memanggil penduduk langit dan berkata: 'Sesungguhnya Allah mencintai si polan, maka cintailah dia."

Riwayat Ahmad daripada Abu Hurairah

Friday, April 15, 2011

Perinsip bekerja dalam Islam

1) Ikhlas- niat kerana Allah sahaja
2) Mujahadah-tekun dan bersungguh
3) Muhasabah-check and balance
4) Muraqabah-ingat akan kebesaran Allah dan lahir rasa takut

ada juga doa mula dan habis kerja

Minta Demam

Imam Ibn Abi al-Dunya menceritakan: Sesungguhnya para ulama dahulu mengharapkan ditimpa demam satu malam agar diampunkan dosa-dosa mereka yang lampau"

"Ramuan" Kemanisan Iman

Daripada Anas bin Malik r.a., bersabda Rasulullah s.a.aw. yang bermaksud:

Tiga perkara apabila terdapat pada diri seseorang, ia merasai kemanisan iman; sesiapa yang cintanya kepada Allah dan Rasul lebih daripada cintanya kepada orang lain; sesiapa yang cintanya kepada orang lain hanya kerana Allah (dan bukan kerana satu tujuan duniawi); dan ia membenci kekufuran selepas Allah menyelamatkannya (daripada kekufuran), sebagaimana benci akan dicampakkan ke dalam api"

Riwayat Muslin

Mencintai (dan memaafkan) Saudara Seislam dan Kaitannya Dengan Iman

Rasulullah ada bersabda bermaksud "TIdak beriman seseorang hingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri"

Selalu saya terfikir, tentang hal maaf memaafi/memaafkan ini.
Dan juga tentang iman berkaitan dengan mengasihi saudara seislam.
Pada pendapat saya kalau kita nak menjadi orang beriman, kita kena kasihi saudara seislam dan sedia memaafkan kerana kalau kita tak maaf orang tu berdosa dan mungkin terima balasan tak baik di akhirat.
Jadi kalau kita beriman mesti kita maafkan dia sbb kita sayang dia.

Satu hal lagi, mungkin kita tak sedar dlm doa kita (doa yg diajar nabi) kita minta ampun untuk diri kita, ibu bapa kita dan semua muslimin yg hidup atau mati.

Jika kita boleh minta ampun dari Allah untuk ampunkan seluruh muslimin (termasuk saudara muslim yg bersalah pada kita), mesti lebih mudah untuk kita ampunkan orang yg bersalah pada kita.

Cakap memang senang ye? Memang... mungkin kita fkir pula jenis kesalahan yg dilakukan. Kalau saya lah kan, salah org mengumpat saya, saya maafkana saja, sbb saya bukan perfect pun. Tapi kalau kesalahan memfitnah yg bawa akibat sangat buruk? Hmmm..taktau nak ckp lagi sbb belum pernah difitnah teruk2.

Saya pernah dianiaya sehingga tertutup peluang kenaikan pangkat. Bila dpt tahu memang geram. Oleh kerana doa org terniaya itu makbul saya berdoa mudahan2an org yg aniaya saya tu tu masuk Islam. Taknak doakan yg buruk2 menimpanyanya sbb kesian.

Hanya mampu berdoa pada Allah supa diberikan hati yang bersih yang mampu memaafkan orang tak kira sebesar mana salahnya. Itu tanda kita sayang saudara seislam kita dan harap2 kita dalam kategori orang beriman sebagaimana disebut Nabi s.a.w.

Naungan Allah (Hadis Qudsi)

Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yg bermaksud : Allah berfirman pada hari kimat: 'Di manakah orang yang bercinta kerana keagungan-Ku? Aku akan menaungi mereka di bawah naungan-Ku pada hari yang tiada naungan kecuali naungan-Ku'

Riwayat Muslim

Inti Akhlak

Inti Akhlak
by Ustaz Zahazan Mohamed on Wednesday, 23 March 2011 at 17:33

Inti akhlak yang dikemukakan dalam kitab2 tasawuf berdasarkan sunnah terdiri atas 7 sendi;



1. Mencintai dan mendekati fakir miskin

2. Memandang orang yang kurang daripada kita dalam urusan dunia, Memandang orang yang lebih tinggi daripada kita dalam perkara ibadah

3. Menghubungi tali silaturrahim walaupun diri tidak dipedulikan

4. Tidak meminta sesuatu daripada seseorang

5. Tidak takut dalam berjuang ke jalan Allah

6. Menunaikan hajat seorang saudara muslim yang lain

7. Memperbanyakkan mengucap "La haula wala quwwata illa billah"



Semoga kita tergolong dalam golongan yang sentiasa berusaha mencari keredaan Allah SWT.

Waktu Solat

Ustaz Zahazan Mohamed fb

Slm,dlm kitab habib Abdullah al haddad,risalah al mu'awanah,hendaklah mnyegerakn solat bila telah masuk wktnya,sebaik2nya hendaklh berada dlm keadaan berwudhuk sebaik masuk wkt solat,sekurg2nya bersiap sedia utk solat apabila azan berkumandg,krn Nabi saw bersabda,awal waktu adalh keredaan Allah,akhir wkt adalah keampunanNya,rwyt daruqutni dgn sanad yg sahih

Kalau gemuruh...- surah Al-insyirahh

Kalau gemuruh...
by Ustaz Zahazan Mohamed on Tuesday, 12 April 2011 at 12:04

Dalam Hashiyah al-Sawi 'ala al-Jalalain, al-Allamah al-Sawi menjelaskan sesetengah ahli ibadah mengatakan surah al-Inshirah (alam nasyrah...) mampu mengubati perasaan gemuruh, menghilangkan rasa sedih dan kesempitan.



Untuk menghilangkan rasa sedih dan kesusutan, caranya ialah dengan menulis surah ini dalam bekas kaca kemudian dilalukan dengan air mawar ke dalam bekas itu dan diminum.



Untuk menguatkan ingatan dan mempertingkatkan kefahaman, tulis surah ini di dalam bekas, kemudian dilalukan atasnya air. InsyaAllah dapat menguatkan ingatan dan saya faham. Wallau a'lam

Tuesday, April 5, 2011

6 Excellent Characteristics

6 EXCELLENT CHARACTERISTICS : Whoever has the following 6 charactristics does all that is required to make him enter Paradise & avoid Hell.
1. To know Allah swt and obey him
2. To know Satan and Disobey him.
3. To know the truth and follow it.
4. To know the falsehood and avoid it
5. To know the life of this world and renounce it.
6. To know the Hereafter and seek it.
( Ali ibn abi Talib)

Friday, April 1, 2011

Menipu

Dr. Yusuf al-Qardawi menyebut :

Menipu adalah satu sifat yang buruk. Ia tidak layak diamalkan oleh manusia yang berakhlak dan beriman. Bahkan ia adalah satu petanda kemunafikan. Ini kerana Rasulullah SAW bersabda : Orang munafik mempunyai tiga ciri : Dia menipu, tidak menepati janji, dan tidak menunaikan amanah. [HR al-Bukhari dan Muslim]

Rasulullah SAW memberikan amaran ke atas perbuatan menipu dengan tujuan menghiburkan manusia. Baginda SAW bersabda: “Kecelakaan ke atas sesiapa yang menipu untuk menghiburkan manusia, kecelakaan ke atasnya, kecelakaan ke atasnya.” [HR Abu Daud, at-Tirmizi, dan an-Nasai’e]

Rasulullah SAW juga bersabda: “Seseorang itu tidak dikira benar-benar beriman hinggalah dia meninggalkan penipuan yang bertujuan untuk bergurau dan meninggalkan berdebat walaupun dia membawa kebenaran”. [HR Ahmad dan At-Thabrani]. Sebahagian hadis Nabi SAW turut memberikan amaran ke atas umat Islam daripada menakutkan orang lain sama ada secara serius mahupun bergurau. Rasulullah SAW bersabda: “Tidak dibenarkan seseorang menakutkan seorang Muslim.” [HR Abu Daud]

Oleh kerana itu, menipu adalah dilarang dalam apa bentuk pun. Sambutan April Fool adalah dilarang kerana 4 sebab :

1. Larangan menipu yang sudah termaktub di dalam al-Quran dan as-Sunnah.

2. Kesedihan dan ketakutan yang tidak berasas (yang disebabkan penipuan itu) yang mungkin boleh menimpa seseorang mahupun kesemua ahli keluarganya walaupun hanya untuk satu jam.

3. Pengkhianatan ke atas kepercayaan yang diberikan.

4. Meniru budaya buruk yang bukan milik kita, iaitu penipuan.

Sheikh Atiyyah Saqr pula menyatakan :

Adalah menjadi kesepakatan kesemua agama dan akal yang waras bahawa kejujuran itu satu kebaikan, dan penipuan adalah lawannya. Untuk menyatakan kebenaran, kata-katamu hendaklah menerangkan realiti, sedangkan untuk menyatakan penipuan adalah dengan menyampaikan apa yang bercanggah dengan apa yang kamu katakan mahupun lakukan. Seburuk-buruk pendustaan adalah sumpah yang palsu, bahkan itu adalah satu bentuk kemunafikan.

Penipuan adalah dilarang kecuali ia dilakukan dalam keadaan darurat. Di dalam kes tersebut, kaedah “darurat menjadikan yang haram harus” digunakan. Darurat hanya boleh diambil apabila tiada pilihan lain. Salah satu bentuk penipuan yang dibenarkan ialah apa yang kita panggil sebagai helah, iaitu menggunakan perkataan yang membawa lebih daripada satu maksud. Umat Islam mungkin boleh mengambil pemahaman yang positif daripada penafsiran perkataan (yang mempunyai dua makna) tersebut.

Diriwayatkan bahawa penipuan dibenarkan untuk memberikan manfaat, bukan untuk melakukan kerosakan. Rasulullah SAW bersabda: “Seseorang yang mendamaikan di antara dua insan dan berkata perkara yang baik, walaupun ia tidak benar, bukanlah seorang penipu.” [HR al-Bukhari dan Muslim].

Ummu Kalsum binti ‘Uqbah turut berkata, di dalam tambahan lafaz ke atas hadis itu, “Aku tidak pernah mendengar Rasulullah SAW membenarkan menipu kecuali di dalam tiga situasi iaitu ketika perang, untuk mendamaikan di antara dua pihak yang bertelagah, dan perbualan biasa antara suami isteri.” Apa yang dimaksudkan dengan perbualan biasa antara suami isteri ialah untuk meredakan kesusahan di dalam kehidupan.

Sheikh Shalih Fauzan menyatakan :

Penipuan adalah tidak dibenarkan langsung, pada bila-bila masa sahaja. Bahkan adalah tidak dibenarkan untuk meniru orang kafir dan menjadi seperti mereka, sama ada pada hari April Fool, mahupun pada hari-hari yang lain. Ini kerana Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia sebahagian daripada mereka.”

Berdasarkan fatwa-fatwa di atas, kita mendapati bahawa budaya April Fool jelas bertentangan dengan ajaran Islam yang menuntut umat Islam sentiasa bersifat jujur.

Kisah Benar: Pelajar UIA bermimpi bertemu Rasulullah SAW

Kisah yang dikutip untuk dijadikan pengajaran bersama Wallah Hu a' lam

Kisah Benar: Pelajar UIA bermimpi bertemu Rasulullah SAW .
Sesuatu yang berharga utk dikongsi bersama...

Luangkan masa kalian untuk membaca.. ambil peringatan dari Baginda Nabi.. tunjukkan kecintaan pada Rasulullah
s.a.w...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...
Ya Allah..lancar jari ini menaipkan sebuah pengalaman yg amat berharga
dr seorang insan yg dipilih Allah utk berjumpa Nabi Muhammad s.a.w.
melalui mimpi hari Khamis, 16 Rejab 1427H bersamaan 10 0gos 2006.

Nama yg dipilih oleh ayah beliau adalah Syamimi yg bermaksud
'kesayanganku', jua gelaran Nabi pada puteri kesayangan Baginda,
Fatimah. Ketika khilaf memilih nama itu, ayah beliau mengharapkan
mudah2an suatu hari nanti anaknya akan menjadi salah seorang mutiara
kesayangan Rasulullah s.a.w. Alhamdulillah, doanya makbul selepas 23
tahun kelahiran anak sulungnya daripada 8 adik-beradik.

Al-Quran 30 juzuk terpelihara kemas dalam hatinya. Beliau menghabiskan
masa 3 tahun utk menghafal 30 juzuk Kalamullah ketika berada di negeri
kelahirannya. Beliau hafal sendiri utk memenuhi harapan ibu ayah yang
mengharapkan ada dalam kalangan anak mereka menjadi seorang hafiz atau
hafizah. Sebagai anak sulung, beliau mengambil tanggungjawab ini utk
menjadi contoh kpd adik2 yg lain. Setiap hari beliau hafal 2 mukasurat
Al-Quran dan tasmi' dgn ustaz di sebelah rumahnya. Sekarang beliau
pelajar tahun 4 jurusan Undang-Undang Syariah di universiti ini.

Akak ni memang diuji dengan sakit yg tak tahu apa punca sejak lebih
setahun yg lalu. Sakitnya rasa seperti ditikam-tikam dengan pisau di
bahagian belakang tubuhnya, tambahan pula kaki yang sakit di bahagian
lutut sejak 8 tahun lalu tidak pernah sembuh. Pernah satu ketika,
selepas makan, beliau muntah bersama segumpal rambut dari kerongkongnya.
Penderitaannya hanya Allah dan dia sendiri yang tahu. Sudah lama beliau
tidak terdaya ke kelas kerana sakit itu membuatkan dia tidak dapat
berdiri atau berjalan. Hilang selera makannya hingga badannya susut
hampir 13 kg. Beliau hanya menggagahkan diri untuk pergi berwudhu' 2
hingga 3 kali sehari. Wudhu' itu dijaga sebaik mungkin untuk ibadah
sepanjang hari.

Hari2 yang dilaluinya dipenuhi dgn membaca Al-Quran dan qiamullail
sebagai pendinding daripada gangguan yg terus2an menyakiti diri.
Diceritakan makhluk2 halus itu akan mengganggunya terutama pada waktu
sebelum Subuh, Zuhur dan Maghrib. Beliau telah banyak berubat di merata
tempat, berjumpa doktor2 pakar, malah ulama' yg faqih dalam ilmu
perubatan islam serta akhir sekali bertemu sorang lecturer di sini. Tapi
beliau hanya mampu bertahan. Pesan ustaznya, setiap kali beliau sakit,
banyakkan baca Surah Al-Baqarah.

Pagi Khamis itu, beliau berniat utk hadir kuliyah sebab sudah terlalu
lama tidak mampu ke kelas. Beliau bangun kira2 jam 4.30 pagi utk solat.
Berbekalkan sedikit kekuatan yg digagahkan, beliau ke bilik air utk
berwudhu' dgn memapah dinding dan segala apa yg mampu membantu beliau
untuk berdiri. Habis berwudhu', beliau jatuh tersungkur, rasa seperti
ada yg menolak keras dari belakang. Tika itu beliau sudah tidak mampu
berdiri, justeru beliau merangkak ke bilik. Sampai saja di bilik, beliau
ketuk pintu dan rebah di depan bilik tersebut. Disebabkan sakit yg
mungkin dah tak tertanggung, dengan spontan beliau niatkan, "Ya Allah,
kiranya mati itu baik untukku, aku redha, tapi kiranya Engkau ingin aku
terus hidup, aku ingin dengar kata-kata semangat drpd Rasulullah s.a.w.
sendiri.."

Kemudian beliau pengsan. Sahabat2 sebilik mengangkat beliau ke dalam
biliknya dan di baringkan di sana . Waktu itu, sahabat2nya telah pun
'forward message' pd rakan2 yg lain agar dibacakan surah Yasin kerana
beliau nampak sudah nazak. Malah mereka telah sedia dgn nombor2 ahli
keluarganya utk dihubungi kiranya ada apa2 berlaku dengan izin Allah.
Kira2 jam 11 pagi itulah, ketika tertidur dgn tenang dalam waktu
qoilullah, beliau bermimpi. Beliau sedang terbaring dalam keadaan
memakai telekung dgn tangannya diqiam seperti dalam solat di suatu
tempat asing yang sangat cantik. Beliau terbaring di sebelah mimbar dan
kelihatan banyak tiang di sekitarnya.

Tiba-tiba datang seorang Hamba Allah dgn wajah yang bercahaya dari arah
depan dan berdiri hampir sekali, kira2 2 meter dari beliau. Wajahnya
SubhanaLlah..indah sekali, tak dapat nak digambarkan. Beliau tertanya2,
siapakah orang ini? cantik sekali kejadiannya dan hati beliau rasa
sangat tenang dgn hanya melihat wajahnya. Dirasakan seluruh kesengsaraan
yg ditanggung selama ini lenyap begitu sahaja. Kemudian, Hamba Allah itu
mengatakan, "Assalamu'alaikum, ana Rasulullah.." Subhanallah..baginda
Nabi rupanya! Nabi memakai jubah putih dan kain serban berwarna hijau di
atas bahu baginda. Beliau nampak dgn jelas mata Baginda Nabi, janggut
Baginda, rambut Baginda, kain serban di atas bahu Baginda dan tubuh
Baginda. Kemudian Nabi katakan "Enti fil masjidi" (kamu sekarang berada
di masjidku, Masjid Nabawi).. Allahuakbar!

Kemudian Baginda Nabi s.a.w. berkata: QalAllahuta' ala; "InnaAllahama'
assobirin" (sesungguhnya Allah bersama orang2 yg sabar). Ketika
mendengar suara Nabi mengalunkan Kalamullah, terasa bergema suara merdu
Nabi di seluruh alam. Sememangnya Baginda sebaik-baik kejadian dan
diciptakan dgn penuh kesempurnaan. Nabi katakan (dalam lughahl arab, tp
diterjemahkan di sini) ; "Ya Syamimi, dengan berkat kesabaran enti, dgn
sakit yg enti tanggung selama ini, dan dgn berkat Al-Quran yg enti
pelihara di dlm hati, maka Allah bukakan hijab utk enti nampak ana.."
Ketika Nabi menyebut Ya Syamimi, terlintas di hatinya "Ya Allah..Baginda
kenal ummatnya!". Ya Rasulullah... Ketika itu, beliau dapat merasakan
baiknya Allah, memberikan nikmat yg begitu besar buat dirinya.

Kemudian Nabi katakan lagi; "Sampaikan salamku buat sahabat2
seperjuangan Islam. InsyaAllah, kita semua akan berjumpa nanti.." Nabi
s.a.w. kemudian melafazkan; "Ummati.. ummati..ummati..." dan beliau
nampak jelas Nabi menangis saat itu. Beberapa titisan airmata Baginda yg
suci mengalir utk ummat Baginda! Kemudian Baginda Nabi melangkah pergi.
Beliau merintih, "Jangan pergi Ya Rasulullah.." tetapi Baginda tetap
pergi. Subhanallah, walaupun kita tak pernah bersua dgn Nabi yg mulia,
Baginda kenal dan sentiasa ingat akan ummatnya. Beliau sendiri tidak
pasti, apakah Baginda menangis kerana rindu kepada ummatnya, atau
mungkin saja baginda sedih dgn ummat akhir zaman ini? wallahua'lam...

Sedar daripada tidur yg amat indah pengisiannya itu, beliau masih
dikelilingi oleh rakan2 yg turut terdengar rintihan beliau dalam
tidurnya "Jangan pergi Ya Rasululah..." Beliau kemudian menceritakan kpd
para sahabat tentang mimpinya sekaligus menyampaikan salam Rasulullah
buat ummat Baginda. Semua yg mendengar menangis lantaran rindu pada
Nabi. Rasa malu pada Nabi krn kita jarang2 ingat pada Baginda sedangkan
kita amat terhutang budi padanya. Lebih2 lagi kita sedar bahawa hanya
syafaat Bagindalah yg dikejar di akhirat kelak.

Ya Allah..ketika itu, tiada kata yg lebih tinggi drpd kalimah
Alhamdulillah utk di rafa'kan pada Allah atas ni'mat yg begitu besar yg
Allah berikan pada dirinya. Rasa tak layak dirinya menerima anugerah dgn
ujian yg hanya sedikit berbanding insan2 yg lebih berat diuji oleh
Allah. Kiranya ada kalimah pujian yg lebih tinggi dr Hamdalah, pasti
akan beliau sebutkan buat Allah Yang Maha Kaya. Semuanya terangkum dalam
Rahmat-Nya yg melimpah ruah. Rasa sakit masih menular di tubuhnya. Cuma
kali ini dia bertekad tidak akan menangis lagi utk kesakitan ini.

Usai solat Zuhur, rasa sakit yg ditanggung makin hebat. Tak pernah
beliau merasakan sakit yg sebegitu rupa. Terasa panas seluruh badan dan
seluruh tubuhnya rasa ditikam pada setiap penjuru. Kalau dulu, beliau
akan menangis dalam menghadapi kesakitan, namun pada waktu itu beliau
pujuk diri utk tidak menangis. "Apa sangatlah sakit yg aku tanggung ini
berbanding nikmat yg Allah telah bagi utk melihat Baginda Nabi s.a.w.."

Kemudian beliau tidur. Beliau terus rasakan berada di tempat tinggi,
tempat yg biasa hadir sepanjang beliau menerima gangguan. Beliau katakan
"Ya Allah, apa lagi yg hendak Engkau berikan buat hambamu yg hina ni,
rasa malu sangat dengan-Mu Ya Allah..." Kemudian dgn izin Allah, datang
empat orang yg berpakaian serba hijau. Salah seorang daripadanya
mengatakan; "Assalamu'alaikum Ya Syamimi..Rasulullah s.a.w. sampaikan
salam buatmu. Kami utusan Rasululah..Nahnu khulafa' ar-rasyidin. Ana Abu
Bakr, ini Ummar Al-Khattab, Uthman bin 'affan dan Ali.."
Subhanallah..Saidina Abu Bakr memperkenal dirinya dan ketiga2 sahabat yg
mulia. Beliau nampak sendiri, Saidina Abu Bakr yg amat lembut
perwatakannya, Saidina Ummar dgn wajah tegasnya, Saidina Uthman yg
cantik sekali dan Saidina 'Ali yg agak kecil orangnya.

Para Sahabat mengatakan; "Kami diutuskan oleh baginda Nabi utk membantu
enti.." Kemudian keempat2 mereka membacakan ayat 102 surah Al-Baqarah yg
bermaksud:

"Dan mereka mengikuti apa yg dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa
kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir tetapi syaitan-syaitan
itulah yg kafir, mereka mengajarkan sihir pada manusia dan apa yg
diturunkan pada 2 malaikat di negeri Babylon iaitu Harut dan Marut.
Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum
mengatakan 'sesungguhnya kami hanyalah cubaan (bagimu) sebab itu
janganlah kafir.' Maka mereka mempelajari dari keduanya (malaikat itu)
apa yang (dapat) memisahkan antara seorang (suami) denagn isterinya.
Mereka tidak akan dapat mencelakakan seseorang dgn sihirnya kecuali
dengan izin Allah. Mereka mempelajari sesuatu yang mencelakakan, dan
tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan sungguh, mereka sudah tahu,
barang siapa membeli (menggunakan sihir) itu, nescaya tidak akan
mendapat keuntungan di akhirat. Dan sungguh, sangatlah buruk perbuatan
mereka yang menjual dirinya dgn sihir, sekiranya mereka tahu.."

Selesai membaca ayat itu, para sahabat Nabi menghembus pada makhluk2
yang sedang mengganggu beliau dan mereka semua hancur terbakar.
Subhanallah..waktu itu terus terasa seolah2 tubuhnya yg sakit dahulu
ditukarkan Allah s.w.t. dgn tubuh yg baru. Hilang segala kesakitan yg
setahun lebih ditanggung beliau dgn sabar. Saidina Abu Bakr mengatakan;
"Inilah ganjaran besar dari Allah buat orang-orang yang sabar.."
Kemudian, para sahabat Nabi yg mulia pun pergi meninggalkannya.

Selesai mimpi indah yg kedua ini, beliau bangun dr tidur dan terus
duduk. Rakan2 sebilik pelik, kenapa beliau dapat bangun dan duduk dgn
mudah . Kemudian sahabat2nya itu menyuruh beliau bangun berdiri dan
alhamduliLlah..dgn mudah beliau bangun berdiri dan berjalan d sekitar
bilik. "Ya Allah, penyakit ana dah sembuh.." Semua sahabat yang ada di
situ bergembira dan menangis. Kemudian beliau segera ke bilik air untuk
berwudhu'. Dengan tubuh yang 'baru', beliau sujud syukur pada Allah
s.w.t. "Ya Allah, kiranya di beri tempoh sujud 100 tahun pun belum dapat
diriku menjadi hamba-Mu yg bersyukur atas nikmat yg telah Engkau
berikan.."

Beliau berpesan pada kami; "Adik-adik, wajarlah para sahabat Nabi yang
mulia sanggup mati demi mempertahankan Baginda. Akak yang diberi rezeki
melihat Nabi tak sampai pun 5 minit dah rasa tak sanggup berpisah
dengannya. Kalau boleh, nak duduk je di bilik untuk beribadah pada Allah
dan mengenang wajah Nabi yg mulia. Tapi menyedari banyak lagi taklifan
dan tanggungjawab kita atas muka bumi Allah ini, maka hidup mesti
diteruskan. Sekarang ini hati akak tenang sangat..kalau boleh, nak je
akak pinjamkan hati ni walau hanya sesaat agar adik2 dapat merasakan
betapa beningnya hati ini. Tapi itu tak mungkin kan , mungkin ini
bahagian akak, bahagian kalian? Hanya Pemiliknya Yang Maha Tahu. Akhir
sekali akak ingin katakan, tak rugi kita bersabar..."

Keperibadiannya indah. Cerminan al-Quran katanya 'Aisyah ra. Dari semua
aspek kehidupan, diperagakannya hanyalah kesyumulan. Allah mengajar
manusia berkehidupan di muka bumi ini melalui baginda. Menuruti
sunnahnya adalah pahala. Kasih sayangnya tiada bertepi, dari yang kecil
hingga yang tua, dari hamba hingga ke bangsawan, dari dulu sampai
sekarang, hingga ke akhirnya.. Dialah peribadi unggul sepanjang zaman.
Mencintainya suatu kemuliaan...

Pernah suatu ketika Rasulullah berkumpul didalam satu majlis bersama
para sahabat. Tiba-tiba bergenang air mata baginda s.a.w. Para sahabat
gelosah melihat sesuatu yang tidakmereka senangi di wajah Rasulullah
saw. Bila ditanya oleh Saidina Abu Bakar ra, baginda mengatakan bahawa
terlalu merindui ikhwannya.. Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanya
Rasulullah saw, "bukankah kami ini ikhwanmu?" Rasulullah menjawab,
"Tidak, kamu semua adalah sahabatku.. ikhwanku adalah umatku yang belum
pernah melihat aku tetapi mereka beriman dan sangat mencintaiku... Aku
sangat rindu bertemu dengan mereka.."

Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai
orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah
salam penghormatan kepadanya (al-Ahzab:56)

p/s: sungguh...berderaian air mataku mengalir..daku rindu akan
dirimu..Ya Rasulullah!
(kisah ini dinukilkan oleh sahabat Syamimi hasil pengalaman benar yang
telah dilalui..pernah disebarkan melalui e-mel & blog sebelum ini..)

sesungguhnya,ana sangat bersyukur kerana dilahirkan didunia ini sbgai
ummat nabi Muhammad S.A.W...
banyakkan lah berselawat dan mendengar zikir..insyaAllah kita semua akan
mendapt syafaatnya di Akhirat kelak..wallahu'alam

Asyura: Saintis Buktikan Laut Merah Terbelah Utk Nabi Musa

Asyura: Saintis Buktikan Laut Merah Terbelah Utk Nabi Musa

"Di antara peristiwa yang berlaku pada 10 Muharram ialah selamatnya Nabi Musa dan Bani Israel dari Firaun dan tenggelamnya Firaun dan bala tenteranya dalam Laut Merah.

Ayat 50 surah al-Baqarah menceritakan hal ini dan hadis Nabi menerangkannya. Saintis Barat mengemukakan teori angin bertiup yang membelah Laut Merah untuk Nabi Musa (lihat youtube).


Mereka mengkaji tetapi mereka tidak beriman sepenuhnya dengan ajaran Musa itu sendiri. Di antara ajarannya ialah apabila tiba Nabi akhir zaman-Ahmad/Muhammad, maka berimanlah dengannya tetapi itu tidak berlaku. Saintis Barat hanya menjadi seperti Yahudi yang berpuasa pada 10 Muharram meraikan Nabi Musa tetapi menolak ajaran Taurat lain. Apa beza dengan umat Islam yang berpuasa sunat pada hari Asyura atau membuat bubur asyura malah mempertandingkannya seperti di Kemaman tetapi menolak ajaran al-Quran selain puasa?

Imam Muslim meriwayatkan daripada Ibn Abbas bahawa Nabi SAW tiba di Madinah. Baginda mendapati Yahudi berpuasa pada hari Asyura (10 Muharram). Baginda bertanya; ‘Hari apa yang kamu puasa ini?’ Jawab Yahudi: ‘Hari ini hari mulia. Allah menyelamatkan padanya Musa dan kaumnya, serta menenggelamkan Firaun dan kaumnya. Lalu Musa berpuasa pada hari Aasyura sebagai tanda syukur. Lalu kami berpuasa padanya.’ Sabda Nabi SAW : ‘Kami lebih berhak dan utama dengan Musa daripada kamu.’ Nabi berpuasa dan memerintahkan para Sahabat berpuasa juga. At-Tirmizi berkata: Diriwayatkan daripada Ibn Abbas bahawa Baginda bersabda: ‘Puasalah hari ke 9 dan 10, serta jangan sama dengan Yahudi’. Hadis ini menjadi hujjah bagi Imam Shafie, Ahmad bin Hanbal dan Ishak. (Tafsir al-Munir j1 ms 163)

Hadis tentang Yahudi di atas ada perbahasannya seperti yang disebut oleh Imam Nawawi dalam syarah hadisnya. Yang penting ialah berpuasa sunat atau membuat bubur asyura dalam keadaan sedar dengan apa yang dibuat dan menghayati Islam secara syumul, bukan hanya buburnya. Demikian juga mukjizat Nabi Musa as yang mendahului bukti saintifik. Kita membenarkan mukjizatnya walaupun tiada bukti saintifik.

artikel berkaitan:

Saintis buktikan Nabi Musa belah laut


LAKARAN artis menunjukkan angin kuat dari timur telah menyebabkan air lagun (kiri) dan sungai (kanan) ‘berpusing’ dan membentuk dinding air dekat Laut Merah.

--------------------------------------------------------------------------------
BOULDER, Amerika Syarikat (AS) – Saintis-saintis di AS membuktikan kebenaran kisah Nabi Musa membelah laut seperti yang diceritakan dalam kitab suci al-Quran dan Injil, lapor sebuah akhbar semalam.
Satu kajian oleh sepasukan penyelidik yang diketuai saintis Carl Drews dari Pusat Penyelidikan Atmosfera Nasional di sini, mendapati fenomena itu tidak bercanggah dengan hukum fizik.

Kitab al-Quran menceritakan bahawa Nabi Musa membelah laut dengan menghentakkan tongkatnya ke tanah semasa baginda dan kaum Bani Israel terperangkap di antara pasukan tentera Firaun yang sedang mara dan laut di hadapan mereka.

Kumpulan saintis itu yang mengkaji beberapa peta kuno Delta Sungai Nil mendapati laut terbelah itu merujuk kepada sebuah lagun yang kini dikenali sebagai Tasik Tanis di selatan Laut Mediterranean dekat Laut Merah dan satu cawangan Sungai Nil.

Kini, dengan menggunakan simulasi komputer, saintis-saintis itu menunjukkan bahawa laut berkenaan terbelah dua melalui proses tiupan angin kencang yang dikenali sebagai angin timur bertiup selaju 100.8 kilometer sejam (km/j) selama 12 jam menyebabkan aliran air sungai dan lagun itu berpusing balik lalu membentuk seperti dinding air.

Satu model lautan komputer kemudian digunakan sebagai simulasi bagi melihat kesan angin yang bertiup semalamam ke atas air sedalam beberapa meter itu.

Selama empat jam, tiupan angin tersebut menghasilkan jambatan darat sepanjang 3.2 kilometer (km) dan selebar 4.8km.

Sejurus selepas angin timur reda, air lagun dan sungai itu kembali mengalir ke tempat asal seperti ombak tsunami.

Hasil kajian saintis berkenaan disiarkan di internet oleh Jurnal Public Library of Science ONE. – Agensi

Fakta menarik - islam dari SU.net

Fakta yg menarik.......

"1. Nama “Muhammad” adalah nama yang paling banyak digunakan di seluruh dunia, juga tempat pertama di Britain menewaskan nama Jack dan Harry. Sumber
2. Albania merupakan negara satu-satunya Islam di benua Eropah yang 90% penduduknya beragama Islam.

3. Kata-kata berikut ini diambil dari bahasa Arab : Algebra, Zero, Cotton, Sofa, Rice, Candy, Safron, Balcony, bahkan ‘Alcohol’ juga berasal dari bahasa Arab, Al-Kuhl. Sumber
4. Beberapa ayat di dalam Al-Qur’an menggambarkan pentingnya persamaan hak antara lelaki dan wanita ( secara perkiraan matematik ). Kata “lelaki” dan “Wanita” di dalam Al-Qur’an sama-sama berjumlah 24

5. Tidak ada apa-apa di dalam Kaabah.

6. Islam merupakan agama yang pertumbuhannya paling cepat di dunia menurut banyak sumber. Pemeluk Islam bertambah 2.9% setahun. Pertumbuhan ini lebih cepat berbanding pertumbuhan jumlah penduduk bumi sendiri yang hanya 2.3% setahun.

7. Umat Hindu percaya bahawa di dalam Kaabah ada salah satu dari Tuhan mereka yang bernama “Shiva Lingam”

8. Jikalau sekarang Al-Quran dihancurkan kesemuanya, maka versi arab dari Al-Quran akan segera di-recover oleh jutaan muslim, yang disebut Hafiz yang telah menghafalkan kata-kata di dalam Al-Quran dari mulai awal sampai dengan akhir ayat. Al Quran adalah satu-satunya kitab suci yang dihafal jutaan manusia sehingga keaslian/kesuciannya sentiasa terjaga.

9. Berdasarkan data dari Kementerian Pertahanan Amerika Syarikat. Dari 1.4 juta askar Amerika, lebih kurang 3,700 daripadanya yang beragama Islam.

10. Seramai 8 juta orang Muslim yang kini ada di AS dan 20,000 orang AS masuk Islam setiap tahun selepas peristiwa 9/11.

11. Jasad Nabi Muhammad pernah dicuba dicuri 2 kali, namun kedua-duanya gagal.

12. Jasad Firaun (Ramses II) yang tenggelam di laut merah, baru ditemui oleh arkeologi Giovanni Battista Belzoni tahun 1817. Setelah 3000 tahun berada di bawah tanah dan pasir.

13. Solat yang pertama dilakukan oleh Rasulallah SAW menghadap Masjidil Haram adalah solat Asar bersama para sahabat,sebelumnya berkiblat ke Masjidil Baitul Maqdis selama enam belas bulan.

14. Nabi Muhammad SAW tidak pandai membaca dan menulis, namun ingatannya sangat kuat dan sangat bijak.

15. Kata-kata terakhir Nabi Muhammad SAW sebelum wafat adalah “Ummatii … ummatii … ummatii” yang menunjukkan betapa besar cintanya kepada umatnya.

16. Rasulullah SAW telah mengetuai 23 kali perang, hanya sekali sahaja kalah iaitu Perang Uhud.

17. Musa A.S adalah nama yang paling banyak disebut dalam Al-Quran, manakala Maryam adalah satu-satunya nama perempuan yang disebut dalam Al-Quran.

18. Semua anak lelaki Nabi Muhammad, iaitu Al-Qasim,Abdullah dan Ibrahim, meninggal kurang lebih pada usia 2 tahun. Ramai ulama mengatakan Allah sengaja memanggil mereka lebih awal agar kaum muslimin tidak mengangkat mereka menjadi rasul yang baru.

19. Al Khawarizmi (matematik), Jabir Ibn Hayyan (kimia), Ibnu Khaldun (sosiologi dan sejarah), Ibnu Sina (kedoktoran), Ar Razi (kedoktoran), Al Biruni (fizik), Ibnu Batutah (antropologi) adalah contoh dari ratusan cendikiawan muslim yang menjadi rujukan dalam ilmu pengetahuan moden.

20. Makam Ibrahim bukanlah kubur Nabi Ibrahim A.S sebagaimana dugaan atau pendapat sebahagian orang. Makam Ibrahim adalah batu bekas tapak kaki baginda semasa Nabi Ibrahim membangun Kaabah.