Sunday, December 4, 2011

Mana lebih susah - memaafkan atau mintak maaf?

Ada dgr pepatah "tak ampun dunia akhirat, " mati hidup semula pun aku tak ampun"
Kdg2 terpikir susah sgt ke nak maafkan org?
Takat silap kecik, berpunca dari salah sangka, kita ampunkan aje la, sbb mungkin kita pun silap
Setakat ni, aku rasa masih bolrh maafkan semua org yg bersalah pada aku.
Tapi yg susah nk buat adalah mintak maaf dgn sebut satu2 kesalahan yg kita buat.
Egokah aku?
Rasanya takut persahabatan jadi permusuhan sbb mmg tak ramai org boleh terima kita buat salah kat dia, terutamanya dosa kata mengata.
Hmmm...
Sbb tu la tiba musim raya org akan ckp "mintak maaf ye, kosong- kosong ye".
Aci ke mcm tu? Entah la labu
Maafkan saja la semua org.
Byk pahala tu - pesan kepada diri aku sendiri.
Dsn jgn tambah2 dosa lg dah sbb dh tau berat nak mintak maaf

No comments: