Sunday, December 25, 2011

Kasih berbeza

Ada lah sorang kawan aku ni tak puas hati sebab katanya "mak aku lebih sayang anak yang lain daripada aku".
Hmmmm...aku pun tak reti nak komen.... tapi ikut pengamatan aku memang mungkin dan memang patut.

Logiknya macam ni lah. Kita toksah ambik contoh mak dan anak. Ambik je contoh adik beradik atau kawan2.
Kalau sorang adik kita baik dan hormat kat kita, dan yg sorang lagi suka cakap kasar dan tak reti respek dan selalu cakap benda2 yg saja2 sakitkan hati kita, agak2 yg mana satu kita lebih suka atau sayang?

Kalau kawan si A yg ramah dgn kita, suka ambik berat, berbanding yg sorang lagi bersikap acuh tak acuh dgn kita, yg mana satu kita lebih suka berkawan?

Jadi, kesimpulannya, kalau lah kita ada 2 anak, yg sorang baik hati dgn kita dan yg sorang lagi perangai macam hantu, agak2 yg mana satu kita lebih sayang? Soal perasaan ni, baik tolak tepi, perasaan kita simpan diam2. Yang utama, kita layan semua anak sama rata, sedaya upaya kita. Kalau anak yg baik dapat duit raya RM100, anak yg kurang baik pun patut diberi RM100 supaya kita tak dituduh tak adil, berat sebelah, pilih kasih dan lain2.

So pandai2 lah ambik hati ye

No comments: