Wednesday, November 23, 2011

Tidak beriman sehingga...

Hadis riwayat Bukhari dan Muslin yg lebih kurang bermaksud tidak beriman seseorang itu sehingga dia mengasihi saudara seislamnya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri.

Bagi pendapat aku yg bukan bagus sangat ni, dan bukan lah kuat iman sangat:
- tak sanggup sakiti sedara seislam
- sanggup maafkan sedara seislam
- kalau tak sanggup maafkan, maknanya tak sayang sedara tu
- kalau tak sayang, maknanya tak sempurna iman la
- maka, sesiap pun yg bersalah kat kita, kita maafkan saja. Tak kesian ke org tu nanti masuk neraka sbb kesalahan dgn kita
- kalau tak sanggup maafkan dia, maknanya kita tak kasihi dia dan kita pun bukan org beriman. Silap2 kita pun sama2 masuk neraka
- ada kawan aku yg merupakan anak ustaz kata, di akhirat nanti, org yg memaafkan semua orang dan tak dapat claim pahala2 dari org yg bersalah kat dia (di akhirat nanti semua main bayar guna pahala, kan), dia akan dpt keistimewaan. Mungkin dia akan masuk syurga dgn mudah? Mudah2 an.

Kalau sayangkan sedara seislam kita, jgn kedekut utk doakan mereka.
Contonhnya, setahun sekali bila ucap happy birthday, jgn la ucap "happy birthday" togel semata2. Tambah la doa i.e. " semoga panjang umur, murah rezeki, dirahmati, bertambah amal, iman dan taqwa". Malaikat pun akan doakan kita sama bila kita doakan orang lain. Taknak ke doa yg didoakan oleh malaikat?

Doa lepas solat pun ada utk muslimin dan muslimat sekali. Jadi kalau kita doa pada Allah utk ampunkan dosa seluruh Muslimin, maka sudilah kiranya kita maafkan org yg bersalah pada kita. Lagi pun kita ni bukan bagus sgt pun, byk keburukan dan kekurangan, mungkin itu juga jafi punca org bersalah pada kita. Maka itu peluang utk baiki diri kita, jgn marah bila org komen pasal kita termasuk hakikat buruk yg kita taknak dengar. Belek2 lah kekurangan diri. Orang beriman mesti selalu selidik kelemahan diri.

No comments: