Saturday, November 26, 2011

Mencari yang halal adalah wajib

Tgk2 status org kat facebook, makan kat Tony Ramas, Chili's, Hard Rock Cafe etc.
Hmmm...byk yg ala2 western n american ni, chef diorang dah la masak bk guna wine, vodka pun ada.
Ntah apa2 seasoning.

Ada kisah sorang yg kata "buat apa u tanya apa bahan guna ut masak? Ha kan daha dari boleh makan dh jadi tak boleh makan"
Ek eh cik jah ni...bukan ke cari yg halal tu wajib. Jafi mmg betul lah org tu tanya.
Bukan main ngap aje.

Jugak kisaj sorang yg mak pak biasa beli dari kedai cina. N dia pun biasa beli dari kedai cina. And i bet nanti anak cucu pun sama.

Wah wah, aku pun sedap kata org. Aku pn bukan baik dgt, tapi selagi boleh elak, aku elak.
Dulu aku suka sgt makan kat satu kedai taiwan yg ada tampal sijil halal. Lama2 baru dpt tau dari internet forum yg kedai tusijil halal dia yg dia tempek tu palsu/ meragukan.
Terus aku stop makan, walaupun kdg2 rasa teringin sgt nak try.

Cheese- byk yg diguna di restoren western/ amariiiikaa ni tak tentu halal nye, sbb nak buat tu perlu guna rennet, tak silap dari perut lembu.
So kalau lembu tak sembelih???? Ada jgk yg tak guna rennet, yg guna vegetable base. Tapi andai kata guna rennet, kan dah jadi satu isu.

Ingat ayah aku dulu, ada polis beri aku burger utk makan.
Ayah aku suruh buang je sbb dia takut tak halal.
Kan bagus semua parents, termasuk aku mcm tu.

Kalau anak dapat party pack,aku tgk mcm2 jenis makanan yg ads, byk yg mcm ragu2 je halalnye. Yg china made pun ada. Di samping tu isu kesihatan barang china pun jadi satu hal jugak.
So parents, kalau buat party ke, buat party pack ke, make sure la coklat2 tu sume ada cop halal ye. Dan brand2 yg biasa didegar dan diketahui halal.
Peringatan utk aku jgk.

Ladsng2 terfikir, byk org skrg perangai pelik2 Sbb punca dari makanan lah.
Itu yg jadi hati keras, tak boleh ditegur. Tegur sikit, nak kaki tangan, keluar parang etc.

Moga Allah jadikan kita org bertakwa dan beriman jugak berpunca dari makanan halal. Amin

No comments: