Friday, May 20, 2011

Nabi, Orang Badwi & Pokok Kurma

Dgr di Radio Ikim pagi ni. Aku cerita ikut yg aku paham/ingat.

Suatu hari orang badwi terjumpa Nabi. Dia tahu Nabi adalah Nabi (paham ke?) - sbb ada rupa Nabi (mungkin maksudnya dia tak pernah jumpa org yg mcm tu, dan meyakinkannya org itu adalah Nabi.

Dia pun kata - kalau benar lah engkau ni Nabi, mesti kau ada mukjizat (boleh buat benda2 pelik), cuba kau suruh pokok kurma ni (yg dh mati/ jadi tunggul) bercakap.
Nabi pun pergi cakap ke org badwi tu "kau pergi beritau pokok kurma tu, aku kirim salam"
Org badwi tu pun pergi ke pokok kurma sampaikan salam Nabi.
Pokok kurma tu jawab salam dan bergerak menuju ke arah Nabi dan sujud kepadanya.
Org badwi tu pun masuk Islam.

Nabi ceritakan kepada sahabatnya kejadian tu.
Saiyyidina Umar r.a. kata lebih kurang "izinkan kami sujud kepada mu"
Nabi jawab "Aku diutuskan utk hentikan penyembahan kepada makhluk" contohnya Nabi Isa yg disembah/ puja oleh org Kristian sbg anak tuhan. Nabi kata lagi "kalaupun ada makhluk yg boleh disembah, aku mahu semua isteri sembah kepada suami2 mereka".Ini aku pulak tambah "kalau suami yg baik2 la, mcm Nabi dan sahabat2 Nabi, tapi kalau suami mcm hantu? hahhahahaa

No comments: